۲-۷- مزایای و معایب بانکداری الکترونیک
۱- دسترسی یا دستیابی فارغ از مکان و زمان به خدمات ارائه شده بانکها
در بانکداری سنتی دریافت خدمات به مشتریان محدود بود برای مثال این بانکها در طول شبانه روز تنها ۸ ساعت خدمات بانکی ارائه میدادند و همچنین ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته مشکلاتی را برای مشتریان به وجود میآورند اما با رواج بانکداری الکترونیکی مشکل اصلی محدودیت زمانی و مکانی استفاده از خدمات بانکی مرتفع شده است.
۲- حذف موانع افتتاح حساب
یکی دیگر از مشکلات نظام بانکداری سنتی افتتاح حساب به ویژه در روزهای پایان ماه و یا پایان سال بود که مشتریان با اتلاف وقت فراوان، عدم امکان افتتاح حساب و واریز وجوه افتتاح حساب مواجه بودند. امروزه در سیستم بانکداری اینترنتی مشتریان میتوانند در هر لحظه به گشایش حساب اقدام نمایید و وجه لازم برای گشایش حساب را ازحساب دیگر خود، به حساب جدید خود انتقال دهند.
۳- سهولت در پرداخت قبوض
در نظام بانکداری سنتی مشتریان برای پرداخت قبضهای مختلف از قبیل قبضهای آب و برق، تلفن و گاز و اقساط باید در زمانهای معین و در روزهای معین به بانک مراجعه کنند. ولی امروزه مشتریان از طریق اینترنت و با وارد ساختن شماره اشتراک و شماره برگ قبض خود میتوانند وجه قبض را از حساب خود به حساب بانک یاشرکت صاحب قبض انتقال دهند. در حقیقت از این طریق مشکلات پرداخت حل شده و جریمههای ناشی از تأخیر در پرداخت وجوه قبوض کاهش یافته است.
سایر مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از: امکان خرید سهام از طریق سیستم الکترونیکی بانک، امکان دریافت یا حواله انواع چک، امکان دسترسی و نظارت بر حسابهای شخصی و امکان مبادلات پول و خدمات بین مشتریان.(حشمی وفریدونی،۶۰:۱۳۸۵).
معایب بانکداری الکترونیکی:۱- خطرهای امنیتی :در نظام بانکداری جدید افراد میتوانند با به دست آوردن رمز اشخاص از حسابهای آنان برداشت کنند و یا به طور کلی به حسابهای اشخاص حمله یا آن ها را از اعتبار ساقط نمایند. باید گفت که در نظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یا دستی بودن آن، فقط متصدیان امور بانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکتها بسیار پایین بود.۲- نا آشنایی با فناوری:
عده کثیری از افراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی و زمینههای لازم فرهنگی و اجتماعی ناشی میشود. برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان از آن، به برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است.ازسایر معایب بانکداری الکترونیکی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:دسترسی هکرها به حسابهای اشخاص،نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی از کشورها ازجمله کشورخودمان،بالا بودن هزینه های زیرساختی بانکداری الکترونیک.اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات میتوان گفت که بانکداری الکترونیکی نقش عمدهای درایجاد رفاه مشتریان، کاهش هزینه های حاصل ازآن وهمچنین صرفه جویی دروقت مردم جامعه رادربردارد.(حسنی،۴۸:۱۳۸۸).
۲-۸- مدل عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مالی بانک سپه
به فرایند سنجش جامع عملکرد بانک سپه و در قالب عباراتی نظیر: کارایی، اثربخشی، معناداری، توانمندسازی قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم برای تحقق اهداف و وظایف بانکی، ساختاری، برنامهای و توسعه بلندمدت بانک سپه ارزیابی عملکرد بانک سپه زاهدان اطلاق میشود.
مفهوم عملکرد، با کارایی (Efficiency) و اثربخشی (Effectiveness) تعریف شده است، چون اثربخشی بیانگر میزان دستیابی به اهداف است و کارایی به این موضوع اشاره دارد که منابع از نظر اقتصادی، چگونه برای کسب هدف به کار رفته اند و می توان آن ها را دو بعد مهم عملکرد دانست، یعنی هم علل داخلی (کارایی) و هم دلایل خارجی (اثربخشی) برای بخش های خاص عملکرد، میتوانند وجود داشته باشند. از اینرو، عملکرد تابعی از کارایی و اثربخشی فعالیت های صورت گرفته است. بانک ها برای دستیابی به عملکرد بهتر، باید از شاخص های پیشرو یا آینده نگر(Leading Indicator) استفاده کنند. شاخص های پسرو یا گذشته نگر( Lagging Indicator ) تنها وقایع تاریخی را بیان میکنند، در حالی که شاخص های آینده نگر، باعث مهیا شدن شرایط برای پرورش عملکرد میشوند . در این بخش با تکیه بر نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده، به ارائه مواردی جهت بهبود عملکرد بانک سپه پرداخته خواهد شد که عبارتند از: (رازانی،۲۱:۱۳۸۹).
۲-۸-۱- تجهیز منابع پولی در بانکداری نوین
تجهیز منابع پولی از همان ابتدا که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد و داد و ستد و مبادله کالا را شروع کرد، آغاز شد و همواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بدین ترتیب، بانک ها سپرده های مازاد در دسترس مردم را جمع آوری میکردند و با دادن وام به افراد نیازمند، وظیفه سنتی خود، یعنی واسطه گری را میان سپرده گذاران و وام گیرندگان ایفا میکردند. در عصر حاضر، مؤسسات مالی و بانک ها برای تجهیز منابع مالی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند و با خدمات ساده و ساختار سنتی بانکداری واسطه گری نمی توانند در عرصه های جهانی به تجهیز منابع بپردازند.به گزارش عصربانک، در بانکداری نوین، بانک ها در زمینههای مالی غیربانکی خدمات متعددی را به مشتریان ارائه میدهند و ارائه خدمات نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری، انجام امور بیمه و مسکن و تولید باعث شده است تا منابع جدیدی به سوی بانک ها سرازیر شود. در واقع، در بانکداری نوین، بخش عمده ای از منابع از طریق فعالیت های غیربانکی به دست میآید. در این قسمت به معرفی مؤلفه هایی که موجب افزایش قدرت بانک ها در جذب منابع مالی میشوند، می پردازیم.
(خواجویی،۴۱:۱۳۸۷).