هرگز،۵ کم،۴ متوسط،۳ زیاد،۲ خیلی زیاد ،۱
نمرات بالا در این مقیاس نشانه تعارض و استفاده کمتر از راهبردهای استدلال به منظور کاهش تعارضات میباشد(ثنایی ،۱۳۷۹).
پنج سوال دوم وسوم،(۱۵-۶)پرخاشگری کلامی و فیزیکی را می سنجد و به طریقه ی مستقیم نمره گذاری می شود.
هرگز،۱ کم،۲ متوسط،۳ زیاد،۴ خیلی زیاد ،۵
نمرات بالا در این مقیاس نشانه تعارض و استفاده بیشتر از راهبردهای مطروحه به منظور کاهش تعارضات میباشد(ثنایی ،۱۳۷۹) .
دامنه نمرات برای هر مقیاس بین ۵ تا ۲۵ میباشد. نمره ۵ نشان میدهد که تعارضی در رابطه در آن خرده مقیاس وجود ندارد ونمره ۲۵ بیشترین تعارض را نشان میدهد. همچنین دامنه نمرات برای کل آزمون بین ۱۵ تا ۷۵ میباشد. نمره ۱۵ نشان میدهد که تعارضی در رابطه وجود ندارد و نمره ۷۵بیشترین تعارض را نشان میدهد(ثنایی ،۱۳۷۹) .
پرسش نامه مسئولیت پذیری
پرسش نامه مسئولیت پذیری محقق ساخته،که توسط پری سیما نعمتی(۱۳۷۸) تهیه شده و بر روی نمونه ۵۰۰ نفری اجرا شده است. این پرسش نامه با مقیاس لیکرت در یک طیف ۵ گزینه ای درجه بندی شده است. همچنین دامنه نمرات برای کل آزمون بین ۵۰ تا ۲۵۰ میباشد.
پایایی ، روایی : در این پرسش نامه از دو روش باز آزمایی و روش آلفای کرونباخ جهت همسانی درونی استفاده شده است پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ۹۲% محاسبه شد که نشان دهنده ی پایایی مناسب آن بود.
برای تعین روایی سازه از روش های تحلیل عاملی و تفاوت های گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمون از هفت عامل تشکیل شده و اشتراکات سوال ها (همبستگی تک تک سوالات با مفهوم کلی آزمون یعنی مسئولیت پذیری ) بین۴۸% و ۷۸% و اکثرا بالا بوده است. برسی روایی سازه از طریق تفاوت های گروهی نیز بر روی دو گروه با مسئولیت پذیری بالا و پایین ، با بهره گرفتن از آزمو ن t برای گروههای مستقل صورت گرفت که نتایج تفاوت معنی داری را در تمامی هفت عامل ذکر شده ، نشان داد. یعنی آزمون مسئولیت پذیری محقق ساخته به خوبی توانسته این دو گروه را از یک دیگر تفکیک کرده و از روایی سازه ی بالایی بر خوردار بوده است.
روش تجزیه تحلیل داده ها
در این پژوهش برای پاسخ به سئوالات پژوهشی از شاخصهای آمار توصیفی مانند (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیهها استفاده شد است
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
- مقدمه
در مرحله تجزیه وتحلیل، اطلاعات و داده ها در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار میگیرند. استفاده از روش های آماری جهت تجزیه وتحلیل به دوشکل آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام میگیرد. در آمار توصیفی موضوع آمار تنظیم و طبقه بندی داده ها، نمایش ترسیمی، و محاسبه مقادیری از قبیل نما، میانگین، میانه و … میباشد. در آمار توصیفی اطلاعات حاصل از یک گروه، همان گروه را توصیف میکند و اطلاعات به دست آمده به دسته های مشابه تعمیم داده نمیشود. آن دسته از روشهای آماری که با تخلیص و توصیف ویژگیهای برجسته داده ها سروکار دارند، در مبحث آمار توصیفی قرار میگیرند. برخلاف گذشته، امروزه آمار توصیفی فقط قسمت کوچکی از حوزه فعالیتهایی است که تحت پوشش موضوع آمار قرار میگیرند.
در پژوهشها کسب اطلاعات درباره گروههای کوچک غالباً هدف پژوهشگر نیست، بلکه او علاقمند است که از طریق یافته های این گروه کوچک، اطلاعات لازم را درباره جامعهای که این گروه کوچک را از آن انتخاب کردهاست، کسب کند. به عبارت دیگر در این پژوهشها هدف پژوهشگر تعمیم نتایج به دست آمده از یک گروه کوچک به یک جامعه بزرگتر میباشد. این تعمیم مستلزم آن است که پژوهشگر از روشهای آماری پیشرفتهتری تحت عنوان آمار استنباطی استفاده نماید. در زمان حاضر، قسمت عمده موضوع آمار عبارت است از کسب اطلاعات با انجام محاسباتی روی داده ها و ارزیابی معلومات تازهای که از این اطلاعات به دست میآید. این قسمت از قلمرو آمار و روشهای مربوط به آن را استنباط آماری مینامند. استفاده از این روشها پایهای برای استدلال به دست میدهد تا بتوانیم واقعیتهای مشاهده شده را به طور منطقی تعبیر نماییم و تعیین کنیم که این واقعیات تا چه حدی مدل مفروضی را تأیید یا آن را نقض میکنند و پیشنهادهایی برای اصلاح نظریه موجود، و یا شاید طرحریزی تحقیقات دیگری ارائه دهیم.
هدف کلی از انجام این پژوهش “تعیین رابطه خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر دوره راهنمایی” میباشد. در این راستا سه فرضیه زیر مطرح است :
بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
بین خود متمایزسازی مادران با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
بین تعارض والد-فرزندی و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
این بررسی بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام میشود. در بخش آمار توصیفی شاخصهای آماری و نمودارهای متغیرهای مورد بررسی در پژوهش تهیه و نتایج توصیف خواهند شد. در بخش آمار استنباطی به فرضیه های پژوهش پاسخ داده خواهد شد.
- تجزیه و تحلیل داده ها
آمار توصیفی
در این بخش شاخصهای آماری متغیرهای مورد بررسی در پژوهش ارائه میشود.
متغیر تعارض والد-فرزندی
در جدول شماره ۱، شاخصهای آماری متغیر تعارض والد-فرزندی ارائه شده است. نمره متغیر تعارض والد-فرزندی بین ۱۵ تا ۷۵ میباشد. همان طور که مشاهده میشود با توجه به میانگین (۵۷٫۲۱ ) اکثر دانش آموزان امتیاز ۵۵ را از متغیر والد-فرزندی به دست آوردهاند (نما). با توجه به چارکها، ۲۵ درصد امتیاز شاخص تعارض بین والد-فرزندی دانش آموزان دختر زیر ۵۵ (چارک اول) ، ۲۵ درصد آن بین ۵۵ تا ۵۸ و ۲۵ درصد آن بالاتر از ۶۱ بوده است.
جدول شماره ۱- شاخصهای آماری متغیر تعارض والد-فرزندی
تعارض والد-فرزندی
میانگین
۵۷٫۲۱
نما
۵۵
انحراف استاندارد
۴٫۹۹
چارک اول(صدک ۲۵ام)
۵۵
چارک دوم(صدک ۵۰ام)
۵۸
چارک سوم(صدک ۷۵ام)
۶۱
متغیر مسئولیت پذیری
در جدول شماره ۲، شاخصهای آماری متغیر مسئولیت پذیری ارائه شده است. نمره متغیر مسئولیت پذیری بین ۵۰ تا ۲۵۰ میباشد. همان طور که مشاهده میشود با توجه به میانگین (۱۶۵٫۵۳) اکثر دانش آموزان امتیاز ۱۷۶ را از متغیر مسئولیت پذیری به دست آوردهاند (نما). با توجه به چارکها، ۲۵ درصد امتیاز شاخص مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر زیر ۱۵۷ (چارک اول) ، ۲۵ درصد آن بین ۱۵۷ تا ۱۶۷٫۵ و ۲۵ درصد آن بالاتر از ۱۷۷ بوده است.
جدول شماره ۲- شاخصهای آماری متغیر مسئولیت پذیری