۲-۱-۶-۱-خصوصیات یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات
از مهمترین خصوصیات یادگیری الکترونیکی، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- دانش آموز محور بوده و نقش معلم به عنوان راهنما و تسهیل کننده است.
۲- دوره های آموزشی به صورت تعاملی(کاربرد تعاملی در امر یاددهی و یادگیری هستند).
۳- برای تمامی گروه های سنی و در همه جا و همه وقت با شعار۷/۲۴(۲۴ساعت در۷روز هفته)فعالیت دارد.
۴- یادگیری، مشارکتی است. یادگیرندگان، معلمان و متخصصان را گردهم میآورد.
۵- یادگیری سریع، زنده و پویا درعین حال کم هزینه است.
۶- یادگیری فردی، یعنی بر اساس علایق و تواناییهای فردی است، جامع، یعنی امکان استفاده از همه منابع و ابزارهای آموزشی و یادگیری مثل کلاسهای مجازی، شبیه سازی را دارد و فرصتهای آموزشی برابر را در اختیار همگان قرار میدهد.
۷- کلیه فعالیتها از جمله مدیریت، ثبت نام، دریافت شهریه و نظارت بر روی شبکه اینترنت انجام می شود. بعلاوه کلیه خدمات آموزش مثل ثبت نام، آموزش و اعطای گواهی نامه از همین طریق قابل انجام است.
۸- دروس، توسط استادانی که در محلهای مختلف قرار دارند تهیه می شود.
۲-۱-۶-۲-انواع یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی را میتوان در یک تقسیم بندی کلی در دو سطح بیان داشت:
الف)یادگیری الکترونیکی بصورتOn line(متصل، برخط، همیشه در دسترس)؛ یعنی، آن دسته از آموزشهای از راه دور که از طریق مجموعه ای از نرم افزارهای کاربردی و روشهای آموزشی مبتنی بر تکنولوژی و شامل آموزشهای کامپیوتری، وب، اینترنت و نیز مدرسه، کلاس و دانشگاه مجازی است.
ب)یادگیری الکترونیکی بصورتOff line(غیرمتصل) یعنی؛ قسمتی از آموزش الکترونیکی که بدون استفاده از شبکه وب و با تولیدCDهای آموزشی انجام میگیرد. از خصوصیات آموزشOff line، آموزش خودکار یا خودآموز بدون ارتباط مستمر با معلم، محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و عدم بهره مندی از امکاناتی چون چت و غیره میباشد (عبادی،۱۳۸۳: ۲۶).
۲-۱-۶-۳-مزایای یادگیری الکترونیکی
تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی، شبکه های انعطاف پذیر هستند و منابع غنی را فراهم میکنند که می توانند فرصتی برای رشد یادگیرندگان باشند. از مزایای گوناگون یادگیری الکترونیکی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- ارتقاء سریع و مؤثر سطح دانش مورد نیاز دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران متناسب با نوع فعالیتهای آنان.
۲- سهولت دسترسی به منابع متعدد و مختلف آموزشی.
۳- افزایش نیروی انسانی مجرب و همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات روز.
۴- امکان دسترسی فراگیر، منابع آموزش بصورت۷/۲۴(هفت روز در هفته و۲۴ساعته).
۵- گسترش آموزش برای همه، با هزینه بسیار کمتر.
۶- کاهش زمان و هزینه رفت و آمد برای دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران آموزشی.
۷- امکان ثبت و ضبط فعالیتها و برنامه های آموزشی، پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان.
۸- اجازه تهیه و آماده سازی و ارائه مدلهای مختلف آموزشی توسط معلمان و استادان.
۹- تسهیلات لازم و مناسب برای امر ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان، خدمات تحصیلی و مشاورهای به دانش آموزان و اولیای آنان و سایر خدمات آموزشی.
۱۰- افزایش انگیزهای آموزش فراگیران، ارتقای سطح یادگیری، خودکار بودن دانش آموزان و پرورش همه جانبهی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان(همان : ۲۴).
۲-۱-۷-چند رسانه ای آموزشی
هر یک از انواع ابزارهای ارتباط، تولید، ذخیره سازی یا ارائه، یک رسانه است. درصورتیکه تعداد این ابزارها دو یا بیشتر شود به آنان چند رسانه ای گفته می شود.
چند رسانه ای از ترکیب و تلفیق چندرسانه تشکیل شده است. در اصل واژه چند رسانه ای زمانی به کار میرود که رسانه ارتباطی با رسانه دیگری هماهنگ می شود تا اطلاعات را به شیوه یکسان انتقال دهند. به هر روش انتقال اطلاعات با به کارگیری حداقل دو مورد از موارد زیر، چند رسانه ای میگویند؛ گرافیک، صوت، متن و تعامل(منظور از تعامل به طور معمول، اجزای هدایت کننده برنامه رایانهای است) (گرین و براون ،۱۳۸۵: ۱۱۷).
از میان تعاریف گوناگون چند رسانه ای، میتوان از جمله موارد زیر را بیان کرد:
-
- چند رسانه ای ترکیب متن، تصویر، صدا، انیمیشن و ویدئو است که رایانه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری به شما ارائه می کند.
-
- این واژه به جریانهای رسانهای هماهنگ اطلاق می شود. یک نمونه حرکت هماهنگ، تصاویر و صداست(مانند تلویزیون یا فیلم امروزی) .
-
- واژه چند رسانه ای به هر ترکیبی از دو یا چندرسانه اطلاق می شود که با یکدیگر تلفیق شدهاند تا برنامه های خبری یا آموزشی را به وجود آورند.
-
- چند رسانه ای در رایانه ها ترکیبی از متن، تصاویر، صدا، پویا نمائی و تصاویر ویدئویی است. (ذاکری،۱۳۸۳: ۱۹)
- چند رسانه ای آموزشی ترکیب مهیج سخت افزار رایانهای است که به شما اجازه میدهد ویدئو، پویا نمایی صدا، گرافیک و متن را با یکدیگر ترکیب کرده و برنامه های آموزشی بسازید که از طریق صفحهی نمایش رایانه قابل عرضه باشد.( ردی و دیگران،۲۰۰۳ به نقل از ذاکری، ۱۳۸۳: ۱۹).
۲-۱-۷-۱-مزایای چند رسانه ای در آموزش
کاربرد چند رسانه ایها در موقعیتهای گوناگون آموزشی دارای مزایای فراوانی است که برخی از آنان عبارت است از:
الف) استفاده از حواس چندگانه برای یادگیری:
در نظامهای آموزشی چند رسانه ای، از حواس مختلفی چون بینائی، شنوائی و سایر حواس استفاده می شود. دریافت محرکهای یادگیری از طریق حواس بیشتر به یادگیری پایدارتر و عمیقتر میانجامد.
ب) تمرین بیشتر برای رسیدن به حد تسلط:
چند رسانه ای چون یک معلم صبور و شکیبا عمل می کند و با فراهم آوردن فرصت تکرار و تمرین به یادگیری هرچه بهتر مهارت ها کمک می کند.
ج) تسهیل مشارکت میان دانش آموزان:
برخی از چند رسانه ایها برگونهای طراحی میشوند که نیازمند وجود مشارکت میان یادگیرندگان است.
د) کمک به دانش آموزان برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم:
آموزش و یادگیری مفاهیم درصورتیکه به ایجاد ارتباط بین مفاهیم منجر نشود نمیتواند به ایجاد شناخت در یادگیرنده کمک کند. چند رسانه ای، فرصتی برای ارتباط بین مفاهیم در اختیار یادگیرندگان قرار داد. فهم اصول و قواعد را آسان می کند.
ه) انعطاف پذیر بودن برنامه در مقابل نیاز یادگیرندگان: