-آلن برگ[۴۸](۱۹۷۳)درپژوهشی که انجام دادبه این نتیجه رسیدکه درمدارسی که معلمان ازروحیه وسلامت روان بالایی برخوردارنددرپیشرفت دانش آموزان افزایش مشاهده می شودوبرعکس روحیه پایین وعدم سلامت روان و رضایت شغلی میتواند به کاهش بهره وری وازپادرآوردن معلم منجرشودکه این موضوع باکاهش علاقه ،کاهش کیفیت تدریس،کاهش فعالیت وتلاش برای ترک شغل مرتبط است.
فصل سوم
روش واجرای پژوهش
مقدمه:
در این فصل به تشریح روش اجرای پژوهش پرداخته می شودومطالبی شامل روش پژوهش،جامعه آماری،نمونه آماری وروش نمونه گیری،ابزار گردآوری اطلاعات وروش آماری مورداستفاده در این پژوهش موردبررسی قرار می گیرند.
روش پژوهش:
روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی میباشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود.یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع را تعیین و گزارش میکند. یک نمونه متعارف تحقیق توصیفی شامل ارزیابی نگرش ها یا عقاید نسبت به افراد سازمان ها رویدادها یا رویه ها میگردد.(خاکی، ۱۳۸۲).
تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند وبه شرایط یا روابط موجود عقاید متداول فرایندهای جاری آثار مشهود یا روندهای درحال گسترش توجه دارد( خاکی، ۱۳۷۱).
در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) و جود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است؟هدف از مطالعات همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه یا نبود آن و به کارگیری روابط در در انجام پیشبینی ها باشد.مطالعات همبستگی تعدادی از متغیرهایی را که تصور می رود با مسئله مرتبط هستند ارزیابی میکند(خاکی،۱۳۷۱).
پیمایش روشی در تحقیق اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است. مشخصه تحقیق پیمایشی مجموعه منظمی از داده هاست که آن را ماتریس متغیر بر حسب داده های موردی مینامند(خاکی، ۱۳۷۱).
جامعه آماری:
تعریف جامعه آماری: عبارت است از کلیه عناصروافرادی که دریک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی،منطقه ای، محلی ویامکانی)دارای یک یاچند صفت مشترک باشند(حافظ نیا،۱۳۸۹).
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای دولتی شهرستان میباشد که شامل ۶۵مدیر(۳۳مدیر زن و۳۲مدیرمرد)و۴۴۷دبیر(۲۳۰دبیرزن و۲۱۷دبیر مرد) بود.
نمونه آماری وروش نمونه گیری:
روش نمونه گیری که در این پژوهش استفاده شد روش نمونه گیری طبقه ای بود.برای حجم نمونه از جدول موریس و مورگان استفاده شد.
ابزار گردآوری اطلاعات:
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده است که ازپرسشنامه های استانداردشده رهبری چند عاملی(MLQ)وبهداشت عمومی روان(GHQ)استفاده شده است.
برای سنجش سبک رهبری ازپرسشنامه MLQاستفاده شده این مقیاس توسط برناردباس(۱۹۹۰-۱۹۸۵) طراحی وساخته شد.روایی وپایایی پرسشنامه بر اساس مطالعات متعددی ازسوی سازندگان آن وهمچنین محققان دیگربه اثبات رسیده است.ازجمله باس وآوولیو(۱۹۹۷)،پایاییMLQرابراساس نتایج ۱۴ مطالعه مستقل که تشکیل یک نمونه ۳۵۷۰نفریپاسخگوبودند،بین ۰/۸۱تا۰/۹۴درمشاغل تجاری،صنعتی،نظامی و پزشکی گزارش کردهاند.
این پرسشنامه شامل ۴۵سوال میباشد. روش نمره گذاریMLQبه روش نمره گذاری لیکرت میباشد بدین صورت که به ترتیب به گزینه ها نمره قراردادی۴،۳،۲،۱،۰تعلق میگیرد.
برای سنجش بهداشت روانی ازپرسشنامه(GHQ)استفاده شده این پرسشنامه شناخته ترین آزمون غربالگری است که تاکنون در روان پزشکی تاثیربسیارزیادی برپیشرفت پژوهش هاداشته است(هندرسون[۴۹]،۱۹۹۰).این پرسشنامه توسط گلدبرگ[۵۰](۱۹۷۹)برای تفکیک افرادمبتلا به اختلالات روانی از جمعیت مراجعه کننده به مراکز پزشکی عمومی ساخته است.این پرسشنامه هم کاربردبالینی داشته وهم درجامعه کاربرد دارد(یعقوبی،۱۳۷۴).
روایی وپایایی GHQتوسط گیبونز[۵۱]درالسالوادوربررسی گردید.نمونه شامل ۷۳۲نفرازدانشجویان بوده وازنمره گذاری لیکرت وتحلیل مؤلفه هاس اساسی و چرخش واریماکس استفاده شده بود.
GHQ-28چهارمقیاس فرعی رادربرمی گیردکه بدین شرح است:
الف)نشان های جسمانی:۷ماده را به خوداختصاص میدهد.سردرد،احساس ضعف وسستی،احساس نیازبه داروهای تقویتی واحساس داغی یاسردی دربدن را موردبررسی قرارمی دهد.
ب)علائم اضطراب:۷ماده رابه خوداختصاص میدهد.اضطراب،بی خوابی،تحت فشاربودن وعصبانیت ودلشوره رامورد بررسی قرارم دهد.
ج)اختلال درکنش اجتماعی: ۷ماده رابه خوداختصاص میدهد.توانایی فرددرانجام کارهای روزمره،احساس رضایت درانجام وظایف،احساس مفیدبودن،قدرت یادگیری ولذت از فعالیتهای روزمره زندگی رابررسی میکند.
د)علائم افسردگی:۷ماده رابه خوداختصاص میدهد.احساس بی ارزشی،ناامیدی،احساس بی ارزش بودن زندگی،افکارخودکشی و آرزوی مردن وناتوانی درانجام کارها.
روش نمره گذاری گزینه هایGHQبااستفاده ازمدلساده لیکرت بوده است که به ترتیب به گزینه ها نمره قراردادی ۳،۲،۱،۰تعلق میگیرد.با توجه به اینکه تعداد سوالات ۲۸ می باشدبه هریک بین ۰تا۳نمره تعلق
میگیردوپرسشنامه GHQهرآزمودنی حاقل۰وحداکثر۸۲ میباشد.نمره بالانشان دهنده اختلال است.
-
- -Davis and Newstourm ↑
-
- -Lambert&Nagent-1999 ↑
-
- -Pera-2000 ↑
-
- -Doobrin et al ↑
-
- -Jorj Terri ↑
-
- -Stonero and Wankel ↑
-
- -Tann Bam ↑
-
- -Rabenz ↑
-
- -Homanz ↑
-
- -Katell ↑
-
- -Kert Lovin ↑
-
- -Halpin-1966 ↑
-
- -Blake and Mouton ↑
-
- -Robert- House ↑
-
- -Phillip Yettan&Victor Vroom ↑
-
- -Yagoo ↑
-
- -Max Webar ↑
-
- -Conger and Kanungo ↑
-
- -Jan Karter ↑
-
- – Mc Garegor Burns ↑
-
- ۲-Bernard M.Bass ↑
-
- -Kark ↑
-
- -Stone et al ↑
-
- -Pearce et al ↑
-
- -Humphreys ↑
-
- -Luros ↑
-
- -Pavlov ↑
-
- -Maslow ↑
-
- -Skinner ↑
-
- -Freud ↑
-
- -Jung ↑
-
- -Muray ↑
-
- -Adler ↑
-
- -Fourom ↑
-
- -Ericson ↑
-
- -Hare Asstak Sulivan ↑
-
- -Gourgown Alpurt ↑
-
- -Georg Kalli ↑
-
- -Albert Ellis ↑
-
- -Firaer ↑
-
- -Maslech and Jakson ↑
-
- -Koper and Katrayt ↑
-
- -Jaks Webaz ↑
-
- -Jouzef Bandi and Jan Waiylez ↑
-
- -Chung ↑
-
- -Rovkamani et al ↑
-
- -Nietz ↑