-
- سیستمهای آموزش هوشمند و آموزشهای انطباقی مبتنی بر وب: داده کاوی برای تجزیه و تحلیل لاگها و فعالیتهای یادگیرندگان و مدلسازی یادگیرنده در این سیستمهای آموزشی به کار میروند (رومرو و ونچرا، ۲۰۱۰، ص ۶۰۱).
چهار حوزه کاربرد برای داده کاوی آموزشی عبارتند از: ۱) بهبود مدلسازی یادگیرنده؛۲) بهبود مدلسازی حوزه دانش[۱۴۵]؛ ۳) مطالعه پشتیبانیهای آموزشی فراهم شده توسط نرمافزارهای یادگیری؛ ۴) تحقیقات علمی در زمینه یادگیری و یادگیرنده. مهمترین تکنیکها نیز عبارتند از: ۱) پیش بینی؛ ۲) خوشه بندی؛ ۳) کاوش روابط[۱۴۶]؛ ۴) تجزیه داده ها برای قضاوت انسان؛ و ۵) اکتشاف با داده ها (بیکر و یاسف[۱۴۷]،۲۰۰۹).
رومرو و ونچرا (۲۰۱۰) پس بررسی ۳۰۶ مرجع و پژوهش در زمینه داده کاوی آموزشی طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ مهمترین کاربردهای داده کاوی آموزشی را در یازده طبقه قرار داده است:
-
- تجزیه و تحلیل و مصورسازی: هدف این طبقه، برجستهسازی اطلاعات مهم و مفید برای کمک به تصمیم گیری است. در این دسته، بیشتر از روشهایی آماری، نمودارها و هیستوگرامها استفاده می شود.
-
- فراهمسازی بازخورد برای مدرس: هدف استفاده از داده ها برای فراهمسازیِ بازخوردهایی است که مدرسان/ مؤلفان/ مدیران را در تصمیم گیری کمک نماید. فنون مختلف داده کاوی برای رسیدن به این هدف استفاده می شود که “کاوش قواعد ارتباطی“[۱۴۸] متداولترین آن است.
-
- پیشنهاد به یادگیرندگان: هدف ارائه پیشنهاداتی به یادگیرندگان مبتنی بر نتایج داده کاوی است. پیشنهاداتی چون انجام فعالیت درسی خاص، مشاهده لینک خاص و … می تواند بر حسب نتایج داده کاوی به دانشجو ارائه شود. مهمترین فنون داده کاوی برای رسیدن به این هدف، عبارتند از: “کاوش قواعد ارتباطی”، “خوشه بندی” و “الگو کاوی ترتیبی[۱۴۹]“.
-
- پیش بینی عملکرد یادگیرندگان: هدف پیش بینی ارزش متغیر مجهولی است که توصیف کننده وضعیت دانشجو است. پیش بینی عملکرد تحصیلی، دانش و نمره درسی مهمترین مصادیق پیش بینی بر اساس داده های آموزشی است. مهمترین فنون دادهکاوی که برای این هدف به کار میروند؛ عبارتند از: “شبکه های عصبی”، “شبکه های بیزی[۱۵۰]“، “سیستمهای مبتنی بر قاعده[۱۵۱]” و “رگرسیون”.
-
- مدلسازی یادگیرنده: هدف مدلسازی یادگیرنده، ارائه یک مدل شناختی از مهارت ها و دانش یادگیرنده است. داده کاوی از داده هایی چون وضعیت انگیزشی، رضایتمندی، سبک یادگیری، وضعیت عاطفی یادگیرنده و … برای مدلسازی یادگیرنده، استفاده می کند. شبکه های بیزی مهمترین فنونی هستند که برای مدلسازی یادگیرنده به کار میروند.
-
- تشخیص رفتار غیر قابل انتظار یادگیرنده: هدف شناسایی یادگیرندگانی است که یک رفتار غیر قابل انتظار نشان خواهند داد. مانند پیش بینی ترک تحصیل، انگیزش پایین دانشجو و… مصادیق رفتار غیر قابل انتظار هستند. الگوریتمهای مختلف طبقه بندی و خوشه بندی برای این هدف به کار میروند. شبکه های عصبی مصنوعی، شبکه های بیزی، “یادگیری مبتنی بر مورد”[۱۵۲] نمونه هایی از پرکاربردترین فنون داده کاوی هستند.
-
- گروهبندی یادگیرندگان: هدف، گروهبندی یادگیرندگان بر اساس شخصیت، ویژگیها، علایق و … است. خوشه ها یا گروه های به دست آمده ممکن است برای طراحی یک سیستم آموزشی شخصی شده، تشکیل یک گروه یادگیری و … استفاده شود. الگوریتمها و فنون مختلف طبقه بندی (یادگیری با ناظر) و خوشه بندی (یادگیری بدون ناظر) برای این هدف به کار میروند.
-
- تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی: در تحلیل شبکه ای یا ساختاری، بجای توجه به ویژگیها یا مشخصات افراد به بررسی روابط بین افراد می پردازد. به عبارتی هدف، شناسایی الگوی روابط بین افراد یک شبکه است. به عنوان مثال بر اساس تحلیل شبکه ای میتوان علایق یک دسته از دانشجویان را شناسایی کرد. مهمترین روش داده کاوی که برای این هدف به کار میرود، فیلترینگ همیارانه[۱۵۳] است. این نوع فیلترینگ عبارت است از پیش بینی اتوماتیک علایق یادگیرنده بر اساس تحلیل روابط آن ها در یک شبکه اجتماعی.
-
- ساخت نقشه مفهومی: نقشه مفهومی روابط سلسله مراتبی بین مفاهیم درسی را نمایش میدهد. هدف ساخت نقشه مفهومی، کمک به مدرس برای ساخت اتوماتیک یک نقشه مفهومی از محتویات درسی است. متنکاوی و کاوش قواعدِ ارتباطی، پرکاربردترین فنون داده کاوی برای ساخت نقشه مفهومی است.
-
- ساخت نرمافزارهای درسی: یکی از اهداف اتوماتیک کردن، ساخت نرمافزار درسی و تولید محتوا بوده و هدف دیگر آن تسهیل استفاده مجدد و به اشتراک گذاری محتوا بین یادگیرندگان و سایر سیستمهای آموزشی است. فنون خوشه بندی و شبکه های بیزی ازجمله فنونی هستند که برای این هدف به کار رفتهاند.
- برنامه ریزی و زمانبندی: هدف استفاده از داده کاوی برای بهینه سازی فعالیتهایی چون برنامه ریزی دروس آتی، کمک به یادگیرندگان برای برنامه ریزی درسی، تخصیص منابع، کمک به پذیرش دانشجو و … است. کاوش قواعد ارتباطی پرکاربردترین فنون داده کاوی برای رسیدن به این هدف است (رمرو و ونچرا، ۲۰۱۰).
آنچنان که مشخص شد، پژوهشگران عرصۀ آموزشهای مبتنی بر وب از روشهایی مختلف یادگیری ماشینی در راستای حل مسائل و موضوعات مطرح در این حوزه استفاده میکنند. پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجو در یادگیری الکترونیکی با بهره گرفتن از روشهایی یادگیری ماشینی- موضوع پژوهش حاضر- نیز جزء همین دسته از پژوهشها است.
۲-۴-۴ الگوریتم های پیشبینی هوش مصنوعی
مسئله پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی، موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی یادگیرنده، مسئلهای است که حل آن نیاز به استدلال انسان دارد. وقتی متغیرها پیچیده و تعداد آن ها زیاد می شود، دقت استدلال و پیش بینی انسان به شدت تضعیف می شود. برای مواجه با این مشکل میتوان از برنامه های رایانهای استفاده کرد، برنامه هایی که برای کمک به رفع مشکلاتی از این قبیل به کار میروند، امروزه به رایانش نرم[۱۵۴]شهرت دارند. رایانش نرم، بخشی از سیستمهای هوشمند است که از روشهایی استدلال انسان بهره میبرد، لذا توانایی استدلال و یادگیری در محیطهای پر از عدم قطعیت و دقت را دارد. مهمترین زیرمجموعههای رایانش نرم عبارتند از: سیستمهای فازی، شبکه های عصبی، الگوریتمهای ژنتیک و استدلال احتمالاتی (ماستافیده و سوارسیتو[۱۵۵]، ۲۰۱۲).