(۳-۱)
حجم جامعه : ۱۰۱۱ نفر
حجم نمونه برابر است با: ۲۷۷٫۷۴۰۸۲۵۳۵۶
با سطح خطای ۵ درصد
تعداد ۳۵۰ پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شد که در نهایت ۲۹۴ پرسشنامه به پژوهشگر عودت داده شد که در این میان ، ۲۷۷ پرسشنامه به درستی تکمیل شده بود که قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند.
۳-۸ ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه پژوهش گر ساخته میباشد. اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای و سایت های اینترنتی برای طراحی مدل سوالات پرسشنامه به دست آمده اند تا در انتها یک پرسش نامه پژوهش گر ساخته تهیه گردد. پرسش نامه یک طرح پژوهشی، مقاله یا پایان نامه میتواند به دو صورت باشد. نوع اول پرسش نامه استاندارد است، به این معنا که این نوع پرسشنامه قبلا توسط پژوهشگران و یا صاحبنظران مورد استفاده قرار گرفته است و پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. نوع دوم از پرسشنامهها پرسش نامه پژوهش گر ساخته است که در آن خود پژوهش گر اقدام به طراحی سوالات پرسشنامه برای اولین بار می کند و در اینجا است که ابتدا باید روایی و پایایی پرسشنامه را مورد تأیید قرار داد و سپس نسبت به تکمیل کامل پرسشنامهها توسط مخاطبان اقدام نمود.. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه و پرسشنامه پژوهش گر ساخته میباشد. در طراحی پرسشنامه از مقیاس لیکرت پنجگزینهای از۱ تا ۵ استفاده شد.پرسشنامه پژوهش از نوع بسته میباشد و دارای ۲ بخش است ،بخش اول که ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان نظیر سن ، جنسی ،تحصیلات ، را در نظر میگیرد و بخش دوم به سوالات اصلی پرسشنامه اختصاص دارد که داده های مورد نیاز پژوهش را به دست میدهد
۳-۹ روش گردآوری اطلاعات
ابتدا به منظور مطالعه مباحث نظری مرتبط با موضوع پژوهش و نیز بررسی ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از اطلاعات مکتوب در این رابطه شامل کتب تخصصی مربوط به ، مجلات و مقالات، پایان نامه های مشابه و نیز اطلاعات موجود در اینترنت و بروشورها و کاتالوگهای مربوط به موضوع پژوهش استفاده می شود و سپس مدل نظری برای درک بهتر مطالب ارائه میگردد و در پی آن جهت آزمون این مدل از پرسشنامه استفاده شده است گردآوری داده های اولیه مورد نیاز این پژوهش از طریق پایگاه های علمی معتبر و مجلات علمی پژوهشی و پایان نامه های انجام گرفته و کتب مرجع و مصاحبه با افراد صاحب نظر در زمینه صادرات میباشد. سپس داده های مورد نظر از طریق پرسشنامه که مهمترین ابزار جهت گردآوری داده های جامعه این پژوهش است، جمع آوری گردید.،پرسش نامه در میان مدیران و کارکنان شرکت های صادراتی و یا فعالین مرتبط با صادرات در ماه های آذر ، دی و بهمن ۱۳۹۳ توزیع شده است جهت در اختیار قراردادن این پرسشنامه به مدیران پاره ای از پرسشنامهها به صورت پستی و تعدادی از آن ها برای مدیران ایمیل گردید و تعدادی از پرسشنامهها به صورت حضوری در اختیار سوال شوندگان قرار گرفت.
۳-۱۰ بررسی پایایی ابزار اندازه گیری
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند پایایی، ثبات و اعتبار برای آن به کار برده میشود یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی (۱۹۸۹) اشاره کرد: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.
با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد.
لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون میتواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده میشود. از آن جمله میتوان به الف) اجرای دوباره (روش بازآزمایی) ، ب) روش موازی (همتا) ، ج) روش تصنیف (دو نیمه کردن) ، د) روش کودر- ریچاردسون و سایر اشاره کرد
در پژوهش کنونی ، به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از روش باز آرایی استفاده شده است ،این روش عبارت است از ارائه یک آزمون بیش از یک بار در یک گروه آزمودنی تحت شرایط یکسان. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، ابتدا ابزار اندازه گیری بر روی یک گروه آزمودنی اجرا شده و سپس در فاصله زمانی کوتاه دوباره در همان شرایط، آزمون بر روی همان گروه اجرا میشود. نمرات به دست آمده از دو آزمون مورد نظر قرار گرفته و ضریب همبستگی آن ها محاسبه میشود.
آزمون آلفا کرونباخ یا قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه یک آزمون آماری است که حاصل آن یک ضریب به نام آلفای کروبناخ میباشد، برای آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی (Reliability) پرسشنامهای که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جوابهای آن چند گزینهای میباشند، به کار میرود
دامنه ضریب اعتبار بین صفر و یک است اعتبار کمتر از ۰٫۶ معمولا ضعیف تلقی می شود دامنه ۰٫۷ قابل قبول و بیش از ۰٫۸ خوب تلقی می شود البته هر چه نزدیکتر شدن ضریب اعتبار به عدد یک بهتر است
سوال : آیا پرسش نامه طراحی شده دارای قابلیت اطمینان قابل قبولی بوده است؟
فرضیات :
۱٫ قابلیت اعتماد پرسش نامه پژوهش در حد قابل قبولی است. H0 = Alpha >0.7
۲٫ قابلیت اعتماد پرسش نامه پژوهش در حد قابل قبولی است. H ۱ = Alpha <0.7
-
- Rasla ↑
-
- Dena & Myers ↑
-
- Dena & Myers ↑
-
- Allen ↑
-
- Shoham ↑
-
- Walterz & saami ↑
-
- Matisen & Paules ↑
-
- Lugs & Montgomery ↑
-
- Shoham ↑
-
- Rose ↑
-
- Simona ↑
-
- Katler ↑
-
- Sadri ↑
-
- Lees ↑
-
- Appelbaum ↑
-
- Anton ↑
-
- Cross Sectional ↑
-
- Longitudinal ↑
-
- Delphi Technique ↑
-
- Independent variable ↑
-
- Dependent variable ↑