جامعه آماری
جامعه آماری به مجموعه ایی از اشیاء، اشخاص، رویدادها، مکان ها و اموری اطلاق می شود که در یک یا چند صفت مشترک باشند. بر این اساس، جامعه آماری پژوهش فوق عبارت است از: اساتید موسیقی بومی و ایرانی و مدیران صنعت گردشگری.
اساتیدی که در موسیقی بومی تبحر داشته و کارهای موسیقی بومی شامل تحقیق یا سی دی و….. داشته اند، یعنی به نوعی با موسیقی بومی مرتبط بوده اند و مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
در طیف گردشگران، گردشگرانی انتخاب شدند که به شهرهای مختلف مسافرت کرده بودند و در هتل اقامت داشتند. در نهایت در این طیف کارمندان نیز دو مرکز: بیمارستان شرکت نفت و کارخانه داروپخش و گردشگرانی که در کازرون مستقر بودند و به کیش سفر کرده بودند(و یا سایر مناطق آزاد همچون قشم، چابهار، آبادان، بم و…) و نیز نوازندگان موسیقی و آژانس عرشیان سالار(شیراز)، آژانس صفری پرواز و دنیا گستر جامعه پژوهشی فوق را تشکیل دادند.
تعداد نمونه
مصاحبه با ۸ نفر از اساتید موسیقی بومی و سنتی که فرصت مصاحبه داشتند، صورت پذیرفت.
در نهایت نمونه گردشگران شامل ۱۳۰ نفر بودند که با استناد به جدول مورگان ۹۷ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند.
جدول ۳-۱: جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه
N
S
N
S
N
S
N
S
N
S
۱۰
۱۰
۱۰۰
۸۰
۲۸۰
۱۶۲
۸۰۰
۲۶۰
۲۸۰۰
۳۳۸
۱۵
۱۴
۱۱۰
۸۶
۲۹۰
۱۶۵
۸۵۰
۲۶۵
۳۰۰۰
۳۴۱
۲۰
۱۹
۱۲۰
۹۲
۳۰۰
۱۶۹
۹۰۰
۲۶۹
۳۵۰۰
۲۴۶
۲۵
۲۴
۱۳۰
۹۷
۳۲۰
۱۷۵
۹۵۰
۲۷۴
۴۰۰۰
۳۵۱
۳۰
۲۸
۱۴۰
۱۰۳
۳۴۰
۱۸۱
۱۰۰۰
۲۷۸
۴۵۰۰
۳۵۱
۳۵
۳۲
۱۵۰
۱۰۸
۳۶۰
۱۸۶
۱۱۰۰
۲۸۵
۵۰۰۰
۳۵۷
۴۰
۳۶
۱۶۰
۱۱۳
۳۸۰
۱۸۱
۱۲۰۰
۲۹۱
۶۰۰۰
۳۶۱
۴۵
۴۰
۱۸۰
۱۱۸
۴۰۰
۱۹۶
۱۳۰۰
۲۹۷
۷۰۰۰
۳۶۴
۵۰
۴۴
۱۹۰
۱۲۳
۴۲۰
۲۰۱
۱۴۰۰
۳۰۲
۸۰۰۰
۳۶۷
۵۵
۴۸
۲۰۰
۱۲۷
۴۴۰
۲۰۵
۱۵۰۰
۳۰۶
۹۰۰۰
۳۶۸
۶۰
۵۲
۲۱۰
۱۳۲
۴۶۰
۲۱۰
۱۶۰۰
۳۱۰
۱۰۰۰۰
۳۷۳
۶۵
۵۶
۲۲۰
۱۳۶
۴۸۰
۲۱۴
۱۷۰۰
۳۱۳
۱۵۰۰۰
۳۷۵
۷۰
۵۹
۲۳۰
۱۴۰
۵۰۰
۲۱۷
۱۸۰۰
۳۱۷
۲۰۰۰۰
۳۷۷
۷۵
۶۳
۲۴۰
۱۴۴
۵۵۰
۲۲۵
۱۹۰۰
۳۲۰
۳۰۰۰۰
۳۷۹
۸۰
۶۶
۲۵۰
۱۴۸
۶۰۰
۲۳۴
۲۰۰۰
۳۲۲
۴۰۰۰۰
۳۸۰
۸۵
۷۰
۲۶۰
۱۵۲
۶۵۰
۲۴۲
۲۲۰۰
۳۲۷
۵۰۰۰۰
۳۸۱
۹۰
۷۳
۲۷۰
۱۵۵
۷۰۰
۲۴۸
۲۴۰۰
۳۳۱
۷۵۰۰۰
۳۸۲
۹۵
۷۶
۲۷۰
۱۵۹
۷۵۰
۲۵۶
۲۶۰۰
۳۳۵
۱۰۰۰۰۰
۳۸۴
(S=حجم نمونه، N=حجم جامعه)
روش نمونه گیری
نمونه گیری، یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه. در مصاحبه از روش نمونه گیری هدفمند(منظم) استفاده شده است و در بخش گردشگران نمونه گیری مبتنی بر احتمالات (نمونه گیری تصادفی ساده) بود.
۳-۴ روش جمع آوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات مورد نظر به صورت مصاحبه و پرسش نامه و مطالعه منابع و سایت های معتبر اینترنتی بوده است.
۳-۵ معرفی پرسش نامه
با اطلاعاتی که از مصاحبه با اساتید موسیقی، مطالعه کتب مختلف موسیقی و گردشگری و سایت های اینترنتی انجام شد، پرسش نامه طراحی گردید و در اختیار گردشگران بومی و داخلی قرار گرفت.
۳-۵-۱ روش سنجش روائی پرسش نامه
روائی پرسش نامه یعنی آنکه آیا پرسش نامه مدنظر همان چیزی را اندازه میگیرد که دنبالش هستیم و یا خیر. در این جا دنبال تأثیر موسیقی های بومی بر گردشگری هستیم و سوالات بایستی به نحوی طراحی گردند که بتوان این تأثیر را اندازه گیری نمود. نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. برای روا بودن پرسشنامه تحقیق از نظر کارشناسان و خبرگان استفاده شد. که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بدین ترتیب تأیید گردید.
۳-۵-۲ روش سنجش پایائی پرسش نامه
پایایی به این موضوع اشاره دارد که اگر نمونه گیری های زیادی صورت گیرد نتیجه تحقیق پایدار می ماند و نتیجه های گوناگونی به دست نمی آید. پایایی قابلیت تکرار روش یا ابزار اندازه گیری است. یعنی اگر چندین بار و به فاصله های زمانی گوناگونی در همان جمعیت به تحقیق بپردازیم نتایج تقریبا تفاوتی نکند. معمولا این امر درمورد پرسش نامه ها اتفاق می افتد که در شرایط یکسان نتایج یکسانی به دست میدهند. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(ضریب آلفای کرونباخ باید بیشتر از ۷/۰ باشد تا بتوان گفت پرسشنامه از پایایی برخوردار است).
در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spss 16 پایائی پرسشنامه مورد تحقیق قرار گرفت. که در جدول زیر نشان داده شده است:
جدول ۳-۲: پایایی پرسشنامه محقق ساخته
تعداد سئوالات
تعداد افراد نمونه
میزان آلفای کرونباخ
۲۳
۹۷
۹۳/۰
چون میزان آلفای کرونباخ برابر با ۹۳/۰ و بزرگتر از ۷۰/۰ میباشد بنابرین پرسشنامه از پایائی خوبی برخوردار است.
۳-۶ روش تحلیل داده ها
پس از اینکه پزوهشگر نوع پژوهش خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب داده های مورد نیاز را برای آزمودن فرضیه خود جمع آوری نمود، مرحله بعدی بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی میباشد که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد و داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید. برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهشی را تجزیه و تحلیل کند باید از روش های آماری استفاده نماید.