-
- قانون مدنی مصوب ۱۴/۸/۷۰ (روزنامه رسمی شماره ۱۳۶۱۴-مورخ ۱۱/۹/۱۳۷۰).
-
- قانون نظام صنفی کشور مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۸۲٫
- دستورالعمل صدور شناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ سال رایانه ای، شماره۱/۱۳۲۱۴۶ مصوب جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۸۸، شورای عالی ثبت احوال
مجلات:
-
- مجله ثبت، نشریه ثبت احوال، دوره جدید، شماره های(۷،۸،۱۱،۱۲،۱۳،۱۷)، سال۱۳۹۱
- نشریه قضاوت، شماره ۳۶، فروردین ۱۳۸۵
مهمترین منابع ارشادی مورد استناد:
۱٫ رأی وحدت رویه شماه ۵۹۹ مورخ ۱۳/۴/۱۳۷۴ هیئت عمومی دیوانعالی کشور.
۲٫ رأی وحدت رویه شماره ۶۱۷ مورخ ۳/۴/۱۳۷۶ هیئت عمومی دیوانعالی کشور.
۳٫ نظریه مشورتی اداره حقوقی دادگستری نظریه شماره ۸۹۴/۷-۱۲/۳/۱۳۶۳
۴٫ نظریه مشورتی اداره حقوقی دادگستری نظریه شماره ۴۰۵۷/۷-۷/۸/۱۳۶۴
سایتها:
۱٫ http://www.sabteahval.ir/hoshmand/default.aspx?tabid=1413
۴٫ http://www.ostan-kd.ir/default.aspx?tabld=97
۵-http://www.ttm news.ir /post /295
۶-http://www.tabnak.ir
۷-http://www.unocef.org
کتب و مقالات انگلیسی:
-
- Catherine A. Ritterbusch, In the Name of the Father: Wisconsin’s Antiquated Approach to Child name Changes in Post- divorce and paternity proceedings Marquette law review vol.83, Winsonsin USA, 1999.
-
- Retrieved from http:// www. nuicef. org/ lac/ registro_ de_ nacimento_ e_ inf_ eng.pdf(accessed: May-2012)
-
- Ronen, Y., “Redefining the child’s Right to identity” in international Journal of law, policy and Family, Vol. 18(2004), No 2: pp 147-77
- UNICEF (Regional office for Latin America and the Caribbean), birth Registration and Children (2007)
-United Nations Secretariat [2005] (United Nations Congress on Crime Preventaon & Criminal Justice, Bangkok :”economic and financial crimes :challenges to sustainable development”, A/CONF.203/7 ,distr.:23 february 2005.
“ABSTRACT”
Identity documents are formal indicators of a person and cause of people’s differentiation from each other and on this basis- concedered ac a necessary introduction for human beings relations, exact determination of a people in the society according to their rights and duties, required specification of personal and individual characteristics of human beings which distinguish them. What has been done today generally performed through nationality, residence, name and last name and compulsory recording of events related to civil state of the person. Presenting and using state and non-state necessary service based on these documents. So that, misused by offenders. A money these offenders organized criminals (such as national and Meta national) found it more valuable than the other and planned different criminal policy against them to reach these documents. In this way, today, protecting identity documents caused society people safety and tranquility because identity deeds especially I.D card, since its appearance up to now. Had a lot of
-
- – UNICEF (Regional office for Latin America and the Caribbean), Birth Registration and children (2007)Retrieved from http://www.unocef .org/lac/registro_de_nacimento_e_inf_eng.pdf(accessed:May-2012) ↑
-
- – شریفی طراز کوهی، حسین، «ثبت احوال، حقوق بین الملل و حقوق بشر»، همایش ملی حقوق ثبت احوال، ۱۳۹۱، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت (تحت چاپ) ↑
-
- – اسدی، لیلا سادات، همان مأخذ، ص۲۷ ↑
-
- وفادار، حسین، «تاثیر اسناد هویتی مجعول در وقوع جرایم علیه اموال»، فصل نامه دانش انتظامی، سال ششم، ۱۳۸۳، شماره ۲، ص ۵۰-۱ ↑
-
- – حسین آبادی، امیر،« اعتبار اسناد هویتی و جایگاه آن در نظام حقوقی»، همایش ملی حقوق ثبت احوال، ۱۳۹۱، ۲۶و۲۷ اردیبهشت (تحت چاپ) ↑
-
- – میرشکاری، عباس، حقوق ثبت احوال، انتشارات میزان، ۱۳۸۸، ص۱۱۲ ↑
-
- – Catherine A. Ritterbusch, In the Name of the father: Divoconsin’s Antiqiated Approach to Child name Changes in Post –Divorce and Paternity Proceedings, Marquette Law Review, vol. 83, Wisconsin USA, 1999. ↑
-
- – بیگی حبیب آبادی، احمد، «بررسی رویه قضایی در دعاوی ثبت احوال» ،همایش ملی حقوق ثبت احوال ۱۳۹۱، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت (تحت چاپ) ↑
-
۲- مجله ثبت، نشریه ثبت احوال،دوره جدید، شماره ۱۲، سال ۱۳۹۱، ص ۹۳- ماده ۲۰« انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب (حسین، محمد مهدی و مانند آن) که عرفا یک نام محسوب می شود انتخاب خواهد شد. (اصلاحی۱۸/۱۰/۱۳۶۳ با الحاق ۶ تبصره)» .
تبصره ۱-انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی میگردد و همچنین انتخاب عناوین والقاب و نام های زننده و مستهجن یا نا متناسب با جنس ممنوع است.
تبصره ۲-تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال میباشد و این شورا نمونه های آن را تعیین و به سازمان اعلام میکند.
تبصره ۳-انتخاب نام در مورد اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.
تبصره ۴-در اسناد سجلی اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی کشور نوع دین آنان قید می شود.
تبصره ۵-ذکر سیادت در اسناد سجلی، ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلایل شرعی ثابت گردد الزامی است مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعا احراز شود.
تبصره ۶-مراتب تشرف پیروان ادیان دیگر به دین مبین اسلام همراه با تغییرات مربوط به نام و نام خانوادگی آنان در اسناد سجلی ثبت شود. ↑
-
- ۱- بیگی حبیب آبادی، احمد، همان، ماخذ (تحت چاپ). ↑
-
- ۲- ماده ۹۹۷ قانون مدنی«هرکس باید دارای نام خانوادگی باشد،اتخاذ نام های مخصوص که به موجب نظامنامه اداره سجل احوال معین می شود ممنوع است».۳- عباسی، بیژن، «خدمات ثبت احوال و حقوق شهروندی»، همایش ملی حقوق ثبت احوال، سال ۱۳۹۱، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت (تحت چاپ). ↑
-
- ۴- مجله ثبت، نشریه سازمان ثبت احوال کشور، همان ماخذ، صفحه ۹ ↑
-
- ۱- صفایی، سید حسین و قاسم زاده، سید مرتضی، «نام خانوادگی و آثار حقوقی آن»، همایش ملی حقوق ثبت احوال ۱۳۹۱، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت (تحت چاپ). ↑