۱۷خسرویخسرویکرمانشاهعراق۱۸مرکز تجاری قطربوشهربوشهرقطر۱۹کنگانکنگانبوشهر
۲۰میلکزابلسیستان و بلوچستانافغانستان۲۱میر جاوهمیر جاوهسیستان و بلوچستانپاکستان۲۲کوهکسراوانسیستان وپاکستان۲۳پشینینایرانشهرسیستان و بلوچستانپاکستان۲۴پسابندربندر پسابندرسیتان وبلوچستانپاکستان۲۵دوغارونمرز دوغارونخراسانافغانستان۲۶باجگیرانمرز باجگیرانخراسانترکمنستان۲۷میل ۷۳بیرجندخراسانافغانستان۲۸دو کوهانهنهبندانخراسانافغانستان۲۹یزدانیزدانخراسانافغانستان۳۰بازارچه پلاینچه برونگلستانترکمنستان۳۱استارااستاراگیلاناذربایجان۳۲پیله سواراردبیلاردبیلاذربایجان۳۳پارس اباداردبیلاردبیلاذربایجان۳۴بازارچه گرمیاردبیلاردبیلاذربایجان۳۵ابادانابادانخوزستانعراق۳۶خرمشهرخرمشهرخوزستانعراق۳۷بندر جاسکجاسکهرمزگان
۳۸جزیره هرمزجزیره هرمزهرمزگان
۳۹منطقه تیابتیابهرمزگان
۴۰بندر کنگکنگهرمزگان
۴۱مهرانمهرانایلامعراق۴۲میل۷۵بیرجندخراسانافغانستان
منبع : عاشری و همکاران ۱۳۹۱
۱-۱۰-۲ اهداف تشکیل بازارچه های مرزی
در سال ۱۳۶۱ سازمان تعاونیهای کشور تصمیم به تشکیل تعاونیهای مرزی و ایجاد بازارچه های مرزی گرفت که عمده اهداف ان به شرح زیر است :
-
- سوق دادن مرزنشینان از قاچاق به سمت یک فعالیت مثبت اقتصادی
-
- شکستن بازار سیاه مواد غذایی و کالاهای ضروری در مناطق مرزی
-
- جلوگیری از مهاجرت مرز نشینان به شهرها به دلیل عدم وجود اشتغال
-
- بهبود وضع مردم منطقه از طریق تامین درامد برای انان
-
- تامین مواد اولیه کارخانهها صنعتی
-
- رونق صنایع کوچک و تازه تأسيس
-
- صرف درامدهای مرزی در جهت محرومیت زدایی از منطقه
-
- ایجاد اشتغال و رونق بازرگانی داخلی و خارجی
- ایجاد درامد ارزی و ریالی(سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ۱۳۸۰، ۱۱۰)
۲-۱۰-۲ مزایا بازارچه های مرزی
-
- ایجاد اشتغال در مناطق مرزی
-
- گردش نقدینگی
-
- جریان داد و ستد تجاری
-
- تامین امنیت اقتصادی
-
- تامین امنیت سیاسی مرزهای زمینی
-
- تامین امنیت اجتماعی
-
- افزایش تولید
-
- افزایش سرمایه گذاری محلی خارجی
- افزایش رفاه در مناطق مرزی (سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ۱۳۸۰: ۱۱۰)
۳-۱۰-۲ مشکلات تجارت خارجی از طریق بازارچه های مرزی
-
- عدم تمرکز نهادهای ذی ربط در برخی از بازارچه ها
-
- فقدان امکانات رفاهی و سکونتی مناسب و یا حصارکشی و الات توزین و بارکشی در محدوده بازارچه
-
- ابهامات قانونی در صدور و ورود کالا در بازارچه های مرزی
-
- عدم وجود امکانات بسته بندی مناسب در محل
-
- حضور نهادهای ذی ربط در محل بازارچه
-
- روابط دیپلماتیک کشور مبدأ با همسایگان
-
- عدم تطابق قوانین بازارچه با شرایط حاکم بر بازارچه برای نمونه تعداد متقاضیان بازارچه
- هزینه های گمرکی بالا کارایی پیله وران مرزی را پایین اورده است .(سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ۱۳۸۰: ۱۴۲-۱۴۳)
۴-۱۰-۲ قوانین بازارچه های مرزی
-
- صادرات کالا در بازارچه های مرزی با ارائه تعهدنامه کتبی صادرکننده که به تأیید مسئول بازارچه رسیده باشد ، قابل انجام بوده و نیازی به ارائه تعهد ارزی ندارد .
-
- ورود و خروج کالا در بازارچه های مرزی صرفا با ارائه فاکتور فروش غرفه های بازارچه های مرزی کشور مقابل امکان پذیر بوده و نیازی به ارائه مدارکی از قبیل پرفرما و بارنامه حمل نداشته و ثبت اماری در محل هر بازارچه توسط نماینده وزارت بازرگانی انجام خواهد شد .
-
- ورود هر نوع کالا از طریق بازارچه های مرزی موکول به صدور کالا بوده و در هر سال ارزش کالاهای قابل صدور هر یک از بازارچه ها بسته به اینکه امنیتی باشد یا عادی به ترتیب ۱۰ و ۵ میلیون دلار خواهد بود و به همان میزان نیز حق واردات کالاهای مجاز را دارند
-
- کلیه کالاهای مجاز در بازارچه ها قابل داد و ستد میباشند .
-
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن در محدوده بازارچه ها حق فعالیت در بازارچه ها را دارند .
-
- به منظور ایجاد تأسیسات مورد نیاز گمرک در بازارچه های مرزی مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات پیشبینی نشده در اختیار گمرک ایران قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه هزینه شود .
- ان دسته از بازارچه های مرزی که با مجوز مقامات و مراجع ذی صلاح ایجاد شده اند در صورت موافقت ریاست جمهوری مشمول این مقررات خواهند بود (سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ۱۳۸۰: ۱۱۳) .
۱۱-۲ اجزای گردشگری خرید
سه محرک اصلی برای سفر به قصد خرید وجود دارد که شامل کالای مورد نظر، مزیتهای قیمتی و مقصد انتخاب شده میباشد (شکل ۲-۲) (تیموتی ۲۰۰۶، ۴۳) . اگر چه این سه عامل در ظاهر جدا ازهم هستند اما در واقع یکدیگر را تقویت میکنند و حضور آن ها در کنار هم باعث ایجاد یک مقصد خرید محبوب میگردد .
شکل ۲-۲ : عوامل مؤثر بر انتخاب یک مقصد خرید
منبع : تیموتی ۲۰۰۶
۱-۱۱-۲ کالا
بشر از دیر باز به رفع و تامین نیازهای خود پرداخته است . کالا (فراورده) رفع کننده این نیازها و خواسته های بشری است و در علم بازاریابی عبارت است از چیزی یا فراورده ای که به بازار عرضه می شود تا بتواند نیازها و خواسته های مردم را براورده کند که ممکن است در قالب کالا ، خدمات ، تجربه ، اشخاص ، مکانها یا سازمانها و ایده ها باشد (کاتلر ۱۳۸۳: ۱۳) .
۱-۱-۱۱-۲ کالای گردشگری
محصول گردشگری یک بسته ترکیبی از کالاها و خدمات متنوع است که در مقصد ارائه شده و نیازهای مشتریان را براورده میکند و شامل موارد زیر میباشد.
- محصول اصلی
این بخش به عنوان یکی از منافع اصلی توصیف گردیده که با توجه به ویژگیهای محصول می توان ان را به راحتی تشخیص داد . به عنوان مثال مزایای اصلی و عمده یک هتل را می توان در احساس راحتی جسمانی و پذیرایی خوب خلاصه کرد .
- محصول تسهیلاتی
مجموعه ای از کالاها و خدمات که گردشگر را قادر به خریدن محصول عمده میکند مانند تلفنها و سیستم رزرویشن در هتلها