شکل ۲-۲- اخلاق کسب وکارکولینز ۸۲
شکل۲-۳- مدل تحلیلی دوراهی اخلاقی (تصمیمگیری اخلاقی) نقش محور ۸۳
شکل ۳-۱- فرایندتحقیق ۱۰۴
شکل ۳-۲- فرآیندپژوهش با استفاده ازطرح آمیخته اکتشافی ۱۰۸
شکل۳‑۳- فرآیندهای به هم وابسته جمع آوری،تنظیم وتحلیل داده ها ۱۲۱
شکل۳‑۴- الگوی داده بنیان ۱۲۳
شکل ۳-۵- الگوی بصری نظریه داده بنیان ۱۲۴
شکل ۳-۶- الگوی معادلات ساختاری پژوهش ۱۲۷
شکل ۴-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت ۱۳۲
شکل ۴-۲- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن ۱۳۲
شکل ۴-۳- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحصیلات ۱۳۳
شکل ۴-۴- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه کار ۱۳۴
شکل ۴-۵- خلاصه مفاهیم، مقوله ها و زیرمقوله ها ۱۴۱
شکل ۴-۶- مدل به دست آمده ازمصاحبه ها ۱۵۳
شکل ۴-۷- مدل مفهومی پژوهش ۱۵۴
شکل ۴-۸- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه تخصص فردی ۱۵۵
شکل ۴-۹- ضرایب تی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه تخصص فردی ۱۵۶
شکل ۴-۱۰- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه نگرشها ۱۵۷
شکل ۴-۱۱- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه نگرشها ۱۵۸
شکل ۴-۱۲- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه تخصص فردی ۱۵۹
شکل ۴-۱۳- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه ویژگیهای فردی ۱۶۰
شکل ۴-۱۴- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه ویژگیهای سازمانی ۱۶۱
شکل ۴-۱۵- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه ویژگیهای سازمانی ۱۶۱
شکل ۴-۱۶- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه محدودیتها ۱۶۲
شکل ۴-۱۷- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه محدودیتها ۱۶۲
شکل ۴-۱۸- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه شرایط محیطی ۱۶۴
شکل ۴-۱۹- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه شرایط محیطی ۱۶۴
شکل ۴-۲۰- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه خرد ۱۶۶
شکل ۴-۲۱- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه خرد ۱۶۶
شکل ۴-۲۲- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه کلان ۱۶۷
شکل ۴-۲۳- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه کلان ۱۶۸
شکل ۴-۲۴- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه ارتقای افراد ۱۶۹
شکل ۴-۲۵- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه ارتقای افراد ۱۶۹
شکل ۴-۲۶- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه پیامدهای محیطی ۱۷۱
شکل ۴-۲۷- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه پیامدهای محیطی ۱۷۱
شکل ۴-۲۸- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه رفتارهای اخلاقی ۱۷۲
شکل ۴-۲۹- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه رفتارهای اخلاقی ۱۷۳
شکل ۴-۳۰- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه عملکرد اخلاقی ۱۷۴
شکل ۴-۳۱- ضرایب تی خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه عملکرداخلاقی ۱۷۵
شکل ۴-۳۲- مدل آزمون شده پژوهش ۱۷۷
شکل ۴-۳۳- مدل آزمون شده پژوه ش بعد ازحذف مسیرمحدودیتها به راهبردکلان ۱۷۸
شکل ۴-۳۴- ضرایب تی مدل آزمون شده پژوهش ۱۷۸
شکل۵-۱- مقوله های اصلی و ارتباط بین آن ها درالگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی بارویکرداسلامی–ایرانی ۱۸۷
شکل ۵-۲- مدل مفهومی پژوهش ۱۹۵
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
چه بسیار است آموزه های مدیریت و رهبری که از زبان بیگا نگان بازگو میکنیم و چون نیک بنگریم ریشه در گفتار و کردار آشنایان دارد. جامعه ما میراث دار سه گنج پنهان در اخلاق حرفهای است: میراث اخلاقی ایران باستان، میراث غنی اخلاق حرفهای در آموزههای اسلامی و نیز میراث اخلاق حرفهای در تمدن اسلامی. اگر چه امروزه، واژه حرفه مفهوم، تنوع و گستره وسیعی یافته است، شناخت این سه گنج جایگاه راهبردی اخلاق حرفهای در فرهنگ و دین ما را نشان می دهد(قراملکی،۱۳۸۸). آدمی از آغاز تا پایان زندگی خویش به طور فطری ارزشهــــای اخلاقی را درک میکند و به آنهـــا گرایش دارد و به همین رو پژوهش های اخلاقی همواره یکی از مهمترین دغدغههای اندیشمندان بوده است و بررسی نقش باورها و عقاید دینی، ارزشی و اخلاقی در عرصه کسب و کار و اقتصاد یکی از مهمترین موضوعات مطرح در دنیای کسب و کار امروزی است (عنابستانی و سعیدی،۱۳۹۳).
روایت بسیار معروف نبوی “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق”[۱] حکایت از اهمیت اخلاق در جهت گیری دعوت حضرت محمد«ص» دارد و از اخلاق به عنوان معجزه دوم نبوی یاد شده است. آیات متعددی در قرآن کریم بر رعایت اخلاق در حرفه تأکید دارد. در سوره هود (آیات ۸۶-۸۴) رسالت حضرت شعیب در دعوت به خدا و ایفای مکیال و میزان و اجتناب از کم فروشی دانسته شده است. در اخلاق حرفهای رعایت حقوق دیگران مبنای تعامل حرفهای است و رساله حقوق امام سجاد (ع) به بهترین وجه این حقوق را تبیین نموده است. مباحث فراوانی در اخلاق به طور کلی و اخلاق رهبری، مدیریت و مناصب ویژه به طور خاص در نهج البلاغه مطرح گردیده است. امیرالمومنین علی (ع)در مواضع مختلف مدیران را از واکنش هیجانی نهی میکنند و در توصیه به مالک اشتر میفرمایند: بادغرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستتت و تندی زبانت را در اختیار خودگیر. . . [۲] آثار مکتوب و مستند از تمدن ایرانی بر تأکید ایرانیان بر رعایت اصول اخلاقی در کار حکایت دارد از جمله اخلاق مشاغل نزد پیشدادیان و کیانیان، ارزشهای اخلاقی نزد ساسانیان، عادلانه بودن دستمزد در دوران هخامنشیان و اخلاق حرفه مندی و پیشه وری درایران باستان. کتابهای بسیاری هم در دوره تمدن اسلامی در آداب حرف و مشاغل نگارش یافتهاند مانند مکاسب شیخ انصاری. زکریای رازی نمونه بارزدانشمندی است که توجه خاصی به رعایت اخلاق درحرفه خود داشته است تا آنجا که مبانی اخلاقی این دانشمند درکتاب رسائل فلسفی او در سال ۱۹۳۵ توسط پل کراوس کشف وبه زبانهای مختلف چاپ گردید(قراملکی،۱۳۹۱).