در این پایان نامه تلاش شده تربیت اخلاقی از منظر پیامبر و اهلبیت(ع) برسی شود. روش تحقیق، تحلیلی – توصیفی است. وی به برسی مبنا و اصول و اهداف تربیت اخلاقی در سیره پیامبر و اهلبیت پرداخته است و به این نتیجه رسیده که در سیره پیامبر و معصومین (علیهمالسلام) شش مبنا وجود دارد؛ در هم تنیدگی دین و اخلاق، صالح بودن عمل و انگیزه عمل، مکمّلیت عقل و وحی ، در هم تنیدگی اصل و فضیلت، فرا دنیوی بودن مراتب و درجات اخلاق ، جدال لشکریان عقل و جهل.
در این پایاننامه اهداف و اصول با توجه به دوره پیش دستانی بیان شده است برخلاف پایان نامه آقای داوودی که دیدی کلی دارد.
آگاه ،علی،(۱۳۸۵)، تربیت اخلاقی در نهجالبلاغه بر مبنای خطبه همام،دانشکده روانشناسی و علومتربیتی علامه طباطبایی، پایان نامه.
در این پایاننامه تلاش شده است تا با برسی نهجالبلاغه و خطبه همام، به اهداف ، اصول و روشهای تربیت اخلاقی دست یابد.
تربیت اخلاقی در نهجالبلاغه عبارت است از فرایند زمینهسازی و به کارگیری شیوه هایی جهت شکوفاسازی ، تقویت و ایجاد صفات، رفتارها و آداب اخلاقی و اصلاح و از بین بردن صفات، رفتارها و آداب ضد اخلاقی در خود یا دیگری است.
اهداف در نهجالبلاغه؛ تقوا، عبادت، پرورش روح اجتماعی، سماحت و قناعت است.
اصول نهجالبلاغه نیز شامل: تعقل،توحیدمداری، فطرتمداری، اعتدال،زهد، تدبیر و آخرتگرایی است.
روشهای نهجالبلاغه؛ محاسبه نفس، تحمیل بر نفس، ریاضت بر نفس، متهم نمودن نفس،مخالفت با خواسته های نفس و به زحمت انداختن آن، روش خواندن قرآن و تمسک جستن به آن را در برمیگیرد.
داودی ،سعید ، در سال (۱۳۷۵) ، تحت عنوان (( تربیت اخلاقی در صفحه سجادیه )) در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد صورت گرفته است.
در این رساله به اثبات ملاکهای رفتاری و اینکه اصول اخلاقی ثابت است اشاره کردهاست و تربیت را نفس دانسته و اخلاق در صفیحه را تنها در خلوت انسان ندانسته بلکه در کلیه افعال و رفتارهای انسان قابل تجلی میداند.
صادقزاده، علیرضا،( ۱۳۷۵)،در پژوهشی که به این منظور در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است به برسی مبانی، اصول، و شیوه های تهذیب اخلاقی از نظر غزالی و فیض پرداخته است در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد.
این پایاننامه، تحقیق نظری در تربیت اخلاقی مبتنی بر دین بوده است. و به توصیف مبانی، اصول، و شیوه های تهذیب اخلاقی در آثار این دو متفکر را برسی کرده و عرضه میدارد.
داودی راد، سعیده، (۱۳۷۵)، تربیت اخلاقی در صحیفه کامله سجادیه، در غالب پایان نامه کارشناسی ارشد .
به سه پرسش اساسی زیر پرداخته:
الف) آیا نظام اخلاقی ارائه شده در صفیحه سجادیه نظامی فردی است یا اجتماعی؟
ب) ملاک رفتارهای اخلاقی کدام است؟
ج) آیا اصول تربیت اخلاقی در صحیفه متغیر است یا ثابت؟ و ملاک و محور تربیت اخلاقی چیست؟ پژوهشگر در پاسخ به سؤال اول به این نتیجه رسیده است که نظام اخلاقی ارائه شده در صحیفه سجادیه نظامی اجتماعی است نه فردی، بدین معنا که در این کتاب چنان که به اصلاح رفتار فردی و تمایلات نفسانی عنایت شده، به رفتارهای انسانی در همه حیطههای اجتماعی مانند خانواده، محل کار، تحصیل، و غیره نیز توجه شده است. نتیجه دومی که در این تحقیق به دست آمده این است که ملاک رفتار اخلاقی، انجام دادن عمل به قصد تقرب به خداوند متعال است. بنابرین، هر عملی که با این نیت انجامنشده باشد ارزش اخلاقی ندارد. نتیجه سوم این است که اصول تربیت اخلاقی نیز ثابت است، زیرا در این کتاب شریف برای انسان هدف غایی ثابت در نظراست.
و سرانجام این که محور تربیت اخلاقی در این کتاب شریف عزّت نفس است، بدین معنا که در جای این کتاب نفس انسان عزیز شمرده شده و تمام ابعاد تربیت اخلاقی مبتنی بر حفظ کرامت . عزتنفس انسانی است.
ممتاز، طاهری، ( ۱۳۷۹)، تحت عنوان تربیت در نهجالبلاغه، در غالب پایان نامه ارائه شده است.
که در این پژوهش محقق اشارهای به ریشه و اهمیت اخلاق و اهداف و محتوی در حیات فردی و اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و معنوی می کند به تربیت اخلاقی در کودکی و جوانی و بزرگسالی اشاره می کند و روشهای الگویی و القا و معاشرت و مجالست . ملازمت و خودسازی را برای شیوه های تربیت اخلاقی ارائه میدهد و عاملان انسانی را در تربیت اخلاقی ، خانواده معلم و جامعه میداند. و اشاره به عاملان غیر انسانی می کند و نهجالبلاغه را آئینه تمام نمای و بازتابی از معارف قرآن و سنت رسول اکرم (ص) میداند که هدف آن پرورش انسانهای صالح و مؤمن به دو بعد جسمانی و روحی، مادی ریا، معنوی و در دنیا و آخرت توجه کامل دارد.
افشار ،معصومه، (۱۳۷۹)، در پایان نامهای که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد تحت عنوان مقایسه آموزههای تربیت اخلاقی از نظر پست مدرنیسم و تربیت اخلاقی دینی پرداخته است.
در این پژوهش محقق به مقایسه ویژگیهای تعلیم و تربیت اخلاقی پست مدرنیسم و ویژگیهای تربیت اخلاقی از دیدگاه دینی پرداخته است و اینکه در تربیت اخلاقی دینی، دین به عنوان بنیانی ثابت و مقدم ، مبنای اخلاق اسلامی است و در تربیت اخلاقی، دین اسلامی اصولگرا محوریت و تربیت اخلاقی در اسلام مبتنی بر عمل است . اما در پست مدرنیته تربیت اخلاقی اصول ثابتی ندارد و از زمانی به زمان دیگر تعذیر تفسیر می کند و همچنین ارزشهای اخلاقی از متن زندگی آدمها برخاسته است.
اسلامی ،حجهالاسلام احمد ،(۱۳۷۹)، مقالهای تحت عنوان (( اصول اساسی پرورشی با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع) ارائه شده است.
این مقاله اصولی را برای پرورش اخلاقی پیشنهاد می کند که عبارت است از:
اصل اول: پرورش اخلاق باید آرام و به تدریج در بستر زندگی صورت پذیرد.
اصل دوم: پرورش اخلاقی باید بر پایه آزادسازی انرژی عقلانی و بازسازی توان ارادی استوار گردد.
اصل سوم: پرورش اخلاقی بر پایه اصول و روشهای آزادمنشانه صورت گیرد.
اصل چهارم: پرورش اخلاقی باید در بستری از آزمون ، خطا و شک صورت پذیرد.
اصل پنجم: پرورش اخلاقی باید با توجه به مقتضیات زمان صورت پذیرد.
اصل ششم: در پرورش اخلاقی باید با الگوی (( تربیت)) صورت گیرد و نه ((صنعت)).
رنجپور،محمد ،در سال( ۱۳۷۹)،در پایان نامه که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده به برسی و نبین اهداف و محتوای تربیت اخلاقی از دیدگاه غزالی صورت پرداخته است.
در این تحقیق اشاره به هدف تربت اخلاقی از دیدگاه غزالی شده است که اولاً کسب سعادت دین و دنیا را هدف تربیت اخلاقی میداند ثانیاًً بدیت آوردن رضا و خشنودی خدا و درو ماندن از محرمات.
ثانیاًً: مطیع ساختن نفس اماره، تهذیب اخلاق و همچنین محتوای اخلاقی از دیدگاه وی مورد برسی قرار گرفته است که تکیه بر سنت و قرآن دارد و معتقد است که برنامه و محتوای مکتب باید عبارت باشد از خواندن و نوشتن قرآن ، اخبار، حکایت پارسیان، صحابه سلف، اشعاری که بتنهوت انگیز نباشد، اخلاق، ادب، روزی یک ساعت بازی و ورزش.
نصرتی نصرآبادی ،نصرت، در سال (۱۳۷۹)،مقاله تحت عنوان تربیت اخلاقی از نظر شهید مطهری و ویلیام جمیز صورت گرفته است.