مارینج[۱۱۴] و فاسکت[۱۱۵] در سال ۲۰۰۲ در یک مطالعه بر روی ۷ دانشگاه آفریقای جنوبی دریافتند که بروشورها و رسالههای چاپی جز لاینفک همه ارتباطات بازاریابی این دانشگاهها بوده است. در حالی که رشد قابل توجهی در نقش اینترنت در دسترسی به اطلاعات درباره دانشگاهها و برنامه هایی که آنها پیشنهاد میکردند وجود داشت، اقلام چاپی ارسال شده به دانشجو یا اقلام چاپی جمع آوری شده توسط دانشجو به طرز قابل توجهی بیش از اشکال سنتی ترفیع به عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی باقی میماند( مارینج و فاسکت،۲۰۰۲).
(هایز[۱۱۶]،۲۰۰۲) در مطالعه خود درباره “استراتژی های بازاریابی برای ثبتنام از دانشجویان در برنامه های کارشناسی پرستاری” فعالیتهای ثبتنام در سه دانشگاه اونتاریو که همگی آموزش کارشناسی پرستاری را اجرا میکردند بررسی کرد. نتایج تحقیق وی به اهمیت روند ثبتنام، فرایند همکاری بین بخشهای برنامه ریزی و اداری، کمک و همکاری هر بخش در ثبتنام دانشجویان و از سوی دیگر به اساس شرکت در برنامه های کارشناسی پرستاری، اهداف ثبتنام برنامه پرستاری، و چند چشمانداز اساسی دیگر در انتخاب دانشگاه از سوی دانشجویان اشاره دارد. پرایس[۱۱۷]، مزدورف[۱۱۸]، اسمیز[۱۱۹] و اگاهی[۱۲۰](۲۰۰۳) از دانشگاه های سیدنی استرالیا و هالام بریتانیا تحقیقی با عنوان “اثر رفاه بر انتخاب دانشگاه از سوی دانشجو” انجام دادند. به گفتهی آنها ادعاهای ضد ونقیض مدیریت رفاه نسبت به جایگاه ارزش افزوده از یک سو و موضوع دانش کاربردی از سوی دیگر(گریمشاو[۱۲۱]،۱۹۹۹) در سالهای اخیر شدیداًً مورد اهمیت واقع شدهاند. علت ظهور مدیریت رفاه آن بود که شواهد زیادی نشان میداد رفاه سهم مهمی در تجارت دارد(دافی[۱۲۲]،۲۰۰۰). پرایس و همکاران(۲۰۰۳) از تحقیق خود که در آن عواملی نظیر “نوع دانشگاه، شهرت شهر/محل، مقتضیات محیطی، تسهیلات یادگیری ، امنیت اجتماعی، آمد و شد ،تسهیلات اجتماعی، تسهیلات ورزشی، تسهیلات حمایتی کودکان و محیط دانشگاه” را مورد بررسی قرار داده بودند گزارشی را منتشر کردند. این تحقیق یک بار در سال ۲۰۰۰ و یک بار در سال ۲۰۰۱ انجام شد. در هر دو پیمایش، از میان ۱۲ عامل مورد مطالعه چهار مورد “به طور مشخص عاملهای رفاهی” و دو تای دیگر تحت تأثیر تسهیلات و رفاه بودند.
مونتیلا[۱۲۳](۲۰۰۴) رابطه عوامل مؤثر بر انتخاب که بر تصمیمات و ادراکات دانشجویان تأثیر می گذارد با عوامل جمعیتشناختی دانشجویان مانند جنسیت و محل تحصیل را مورد بررسی قرار داده است. پرسشنامه این تحقیق با ماده سؤالاتی بر پایه سه بعدِ فرمول شده شامل فرایند انتخاب دانشگاه، اثربخشی اساتید و شهرت آکادمیک دانشگاه تدوین شده است و این عاملها را بر انتخاب دانشگاه مؤثر قلمداد کردهاست. موضوعاتی چون شرایط شهری که دانشگاه در آن قرار دارد، یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر روی انتخاب دانشگاه از سوی دانشجویان است(سا[۱۲۴] و فروراکس[۱۲۵] و ریتولد[۱۲۶]،۲۰۰۴).
در مورد حسن شهرت دانشگاه و مقایسه آن با شرایط مالی، وایتهد[۱۲۷](۲۰۰۶) دستیابی دانشجویان به منابع مالی دانشگاه و تأثیر آن بر ثبتنام مورد ارزیابی قرار داده است. این تحقیق در پی شناخت عواملی است که دانش آموزان پیشدانشگاهی انگلستان را برای ثبتنام در کمبریج تشویق می کند یا مانع از ثبتنام آنها می شود. یافته ها نشان میدهد مهمترین عوامل تصمیم گیری افراد برای ثبتنام در کمبریج سه بعد هستند، ماهیت رشته های تحصیلی، پرستیژ دانشگاه و هیجان پذیرش در کمبریج که همواره با ترس از مردودی همراه است. تحلیلهای بیشتر نشان دادند که تعاملهای پیچیدهای بین این سه بعد وجود دارد که حاکم بر تصمیم به ثبتنام در کمبریج است. یافته های این تحقیق قابل تعمیم به سایر دانشگاه های معتبر و با پرستیژ است. امکان دستیابی به منافع مالی دانشگاه بر تصمیم واجدین شرایط نسبت به ثبتنام اثر میگذاشت، اما این تأثیر در مقابل سایر عاملها چندان قابل توجه نبود (وایتهد،۲۰۰۶).
مارینگ[۱۲۸](۲۰۰۶) به دنبال یافتن عواملی که دانشجویان به آنها به عنوان عوامل مهمی در تصمیم گیری خود برای انتخاب دانشگاه و رشته توجه میکنند، دو عامل اصلی را تشخیص داده است. اول رویکرد مشتری گرایی و ارتباط با بازار کار برای اشتغال و دوم برنامه ها و هزینه های هریک از رشته های تحصیلی به عنوان عوامل مهمتر از سایر شاخص های بازاریابی دانشگاهی مورد توجه هستند.
آلتباخ[۱۲۹] (۲۰۰۷) اظهار میدارد نتایج جهانیسازی شامل انتشار نتایج تحقیقات، استفاده از انگلیسی به عنوان یک زبان تخصصی ارتباطات، رشد بازار کار بین المللی برای دانشگاهیان و متخصصین، رشد مؤسسات بازرگانی ارتباطی و انتشارات تکنولوژیکی چندملیتی، استفاده از تکنولوژی[۱۳۰]، ارتباطات راحت، کاراییهای عظیم، انتخاب و رواج دانش را میسر میسازد و از طریق یادگیری الکترونیکی امکاناتی فراتر از دانشگاه های سنتی را برای برنامه های دانشگاهی فراروی ارائهدهندگان آنها قرار میدهد(آلتباخ، ۲۰۰۷).
کالو[۱۳۱](۲۰۰۷) بخشی از عوامل رفاهی را در دستیابی به تکنولوژی ارتباطات میبیند و در مقاله خود مینویسد: “انتخاب یک کالج یا دانشگاه همواره تصمیم پیچیدهای بوده است، اما برای دانشجویان قرن ۲۱ این وظیفه سختتر شده است. نه تنها دانشجویان مجبور به تحقیق برای یک دوره مناسب و تصمیم بر روی یک جایگاه خوب هستند، بلکه ملزاند که توجه کنند چه منابعی به عنوان تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات برای انتخاب محیطهای آموزشی در دسترس است”.