-
-
- تابستان ۱۳۸۸ ،محمد رضا مهرگان و محمود دهقاننیری در مقالهای باعنوان«رویکرد منسجم BSC-TOPSIS جهت ارزیابی دانشکدههای مدیریت برتر دانشگاههای استان تهران» با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد راهبردی ،از ترکیب آن با تکنیک تاپسیس به ارزیابی و رتبهبندی تعدادی از دانشکدههای مدیریت برتر استان تهران پرداختهاند.در این مقاله با بهره گرفتن از مدل جبرانی تاپسیس به جمع بندی نتایج ارزیابی حاصل از مناظر مدل BSC پرداخته شده است و ترکیب مناسبی از این دو تکنیک را برای مطالعات آینده ارائه نمودهاند.
-
-
- همچنین در پائیز۱۳۸۴ محمد رضا مهرگان و حمید شاهبندرزاده نیز در مقاله ای با عنوان«ارائه روشی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک با بهره گرفتن از تکنیک تصمیم گیری چند شاخصه»،تحت یک مدل مفهومی ارزیابی عملکرد و با به کارگیری «کارت امتیازی متوازن پایدار جدید» روشی را برای ارزیابی عملکرد سازمانی با شناسایی شاخصهای مختلف کمی و کیفی و با چشماندازهای متعددی که با الهام از BSC تکمیل و طراحی شده است به یک نتیجه عملیاتی رسانده اند.
-
- دکتر سید محمود حسینی ، حسین صفری ،فرشید حسینی، عباس ابراهیمی و علی جمالی پائیز سال ۱۳۸۷ مقاله ای با عنوان«بررسی و تحلیل نتایج خصوصی سازی در شرکت های واگذار شده بانک صنعت و معدن با رویکرد سنجش عملکرد» به انجام رسانیدهاند.در این مقاله قصد بر آن بوده است که وضعیت شرکت های و اگذار شده از طرف بانک صنعت ومعدن بعد از خصوصی سازی مورد بررسی قرار گیرد . بدین منظور ابتدا بر مبنای مدل کارت امتیازی متوازن، شاخص ها ومعیارهای ارزیابی شرکت ها از چهار دیدگاه مالی، مشتری / بازار، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری شناسایی شده است .سپس داده های شرکت ها مربوط به دو دوره قبل و بعد از خصوصی سازی گردآوری شده و بااستفاده از تکنیک TOPSIS مورد تحلیل قرار گرفته است .
- محمود مولایی و حمید رضا صارمی در سال ۱۳۸۲ در مقاله ای با موضوع «مدلی برای ارزیابی عملکرد ورتبه بندی شعب در بانک رفاه کارگران» از روش TOPSIS در جهت رتبه بندی استفاده نمودهاند.
۲-۴-۲ تحقیقات خارجی
-
- تنسل یوسف در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان« توسعه مدل تخصیص محدود اعتبار برای بانکها با بهره گرفتن از رویکرد منسجم TOPSIS فازی و برنامهریزی خطی» این رویکرد منسجم را برای ارزیابی عملکرد بانکها پیشنهاد میکند.
-
- دیویس و آلبرایت در سال ۲۰۰۴ تحقیقی با موضوع «تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد شرکتها» در یک بانک آمریکایی انجام دادهاند. آنان ارزیابی متوازن را در چهار شعبه از بانک پیادهسازی کردند و پس از دو سال نتایج شاخصهای این چهار شعبه را با چهار شعبه که هنوز برای ارزیابی عملکرد، روشهای سنتی را به کار میبردند، مقایسه کردند. آنان دریافتند که بین پیادهسازی و به کارگیری ارزیابی متوازن و بهبود عملکرد این شعبهها رابطه معناداری وجود دارد.
-
- در سال ۲۰۰۹ سسما،بایراکداروگل و کاهرامان در مقاله ای با عنوان «ارزیابی عملکرد فازی در بخش بانکداری ترکیه با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و TOPSIS »هدف خود را پیشنهاد مدل تصمیمگیری چند معیاره فازی برای ارزیابی عملکرد بانکها معرفی کردهاند.در این تحقیق پنج مورد از بزرگترین بانکهای تجاری ترکیه از لحاظ چند شاخص مالی و غیر مالی مورد بررسی قرار گرفتند.
-
- بنتس،کارنریو ،دا سیلوا و کیمورا در سال۲۰۱۱ در تحقیقی با عنوان «ارزیابی چند بعدی عملکرد سازمانی:رویکرد منسجم BSC و AHP»شرکتهای برزیلی را مورد مطالعه قرار دادند.در این مقاله با اشاره به پیچیده بودن ارزیابی عملکرد سازمانها ،BSC به دلیل خاصیت چندی بعدیاش ،به عنوان بهترین معیار معرفی شده و جهت وزن دهی به شاخصهای این روش از فرایند سلسلهمراتبی تحلیل بهره گرفته شده است.
- مونته وایندر در سال ۲۰۱۰ در مقالهای تحت عنوان «ارزیابی عملکرد بر مبنای کارت امتیازی متوازن»که آن را در شرکت کیمیکو پیاده سازی کردهاست عنوان میدارد که از طریق شاخصهای BSC می توان عملکرد مدیران را با اهداف سازمان مقایسه نمود و پاداشهای لازم را بر این مبنا به هر یک تخصیص داد.
در اوایل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد به اتفاق دیوید نورتون که در آن زمان مدیر یک شرکت تحقیقاتی بود، طرحی تحقیقاتی را به منظور بررسی علل توفیق دوازده شرکت برتر آمریکایی آغاز کردند. نتایج در مقاله ای منتشر گردید و در آن اشاره شد که شرکتهای موفق برای ارزیابی عملکرد خود فقط به سنجشهای مالی متکی نیستند، بلکه خود را از سه منظر دیگر نیز موردارزیابی قرار میدهند. نتیجه تحقیق بیانگر این واقعیت بود که اکثر شرکتهای موفق اهداف استراتژیک خود را در چهار منظر مالی، مشتری، فــرایندهای داخلی، یادگیری و رشد تعییـــن میکنند و از این چهار منظر عملکرد خود را ارزیابی میکنند. بنابرین، استفاده از روش ارزیابی متوازن در سازمان، جایگاهی ویژه و مهم دارد، زیرا برخلاف شاخصهای سنتی ارزیابی عملکرد، در این ارزیابی روابط علت و معلولی وجود دارد. نتایج مفصل حاصل از تحقیقات در کتاب سازمان استراتژی محور به تبع رسیده است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
یکی از مهمترین جنبههای تحقیق علمی، متدلوژی آن است. (مقیمی، ۱۳۹۰: ۱۷).در این فصل کوشش شده ابتدا روش تحقیق و پس از آن به مواردی همچون جامعه آماری تحقیق، نمونه آماری و روش نمونهگیری، حجم
-
- Tseng ↑
-
- PDCA ↑
-
- EFQM ↑
-
- Kaplan and Norton ↑
-
- MBO ↑
-
- TQM ↑
-
- MCDM ↑
-
- MADM ↑