(جدول ۳-۱) روش انتخاب نمونه
تعداد کل اعضای جامعه
۴۷۸
فیلتر اول: قبل از سال ۸۸ در بورس پذیرفته شده باشند
(۴۸)
فیلتر دوم: نوع فعالیت شرکت تولیدی بوده و لذا مؤسسات مالی، سرمایه گذاری ها و بانک ها به دلیل ماهیت متفاوت آن ها در نمونه آورده نمی شوند.
(۵۰)
فیلترسوم: پایان سال مالی شررکت های مورد مطالعه ۲۹ اسفند ماه هر سال باشد.
(۱۵۰)
فیلتر چهارم: شرکت ها بیش از سه ماه وقفه معاملاتی نداشته باشند.
(۱۵۶)
تعداد نمونه محاسبه شده برای هرسال
۷۴
اسامی شرکت های نمونه در پیوست جدول (الف-۱) آورده شده است.
قلمرو زمانی تحقیق از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان ۱۳۹۲ را شامل می شود و قلمرو مکانی بازار سرمایه کشور- مشخصاً بورس اوراق بهادار تهران- است که بر اساس داده های موردنیاز از گزارش های فشرده سازمان بورس اوراق بهادار و همچنین با مراجعه به کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار تهران استخراج و دسته بندی شده است.
۳-۹- روش جمع آوری منابع و اطاعات
داده ها و اطلاعات موردنیاز از منابع متعدد و به روش های زیر استخراج، گردآوری و طبقه بندی گردیده و در بخش های مربوطه مورد استفاده قرار گرفته است:
الف)منابع کتابخانه ای: برای تدوین فصل دوم، شامل بررسی مفاهیم نظری، مرور نتایج تحقیقات پیشین، در زمینه موضوعات اندازه مؤسسات حسابرسی و همچنین مدیریت سود مبتنی بر جریان نقدی و نیز معرفی مدل های آماری مورد استفاده در این زمینه، اطلاعات مندرج در اسناد و مدارک در دسترس شامل کتاب ها، مقاله ها، پایان نامه های مرتبط با موضوع و اینترنت استفاده شده است.
ب)سامانه اطلاع رسانی و معاملاتی بورس: داده های موردنیاز برای محاسبه متغیرهای مرتبط با بهره گرفتن از نرم افرار ره آورد نوین و کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار تهران استخراج گردیده است.
ج)نرم افزارهای آماری و اقتصاد سنجی: در مرحله جمع آوری و طبقه بندی و پردازش اولیه داده ها از نرم افزار Excel استفاده شده است. در این مرحله داده های مرتبط با اندازه مؤسسات حسابرسی و مدیریت سود که از صورت های مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزار اطلاع رسانی و معاملاتی بورس استخراج گردیده، مستقیماً وارد اکسل شده است. پس از انجام طبقه بندی های مناسب بر روی داده ها و انجام محاسبات و پردازش اولیه، اطلاعات خروجی با بهره گرفتن از نرم افزار Eviews 7 برای اجرای مدل و آزمون فرضیات مورد استفاده قرار گرفته است
۳-۱۰- متغیرهای پژوهش
با توجه به تجربیات مطالعات دیگران در چارچوب فرضیات تحقیق سه گروه متغیر اساسی تحقیق شامل متغیر مستقل، وابسته و کنترلی که برای مدل سازی و آزمون فرضیات کار گرفته شده است، معرفی میگردد.
۳-۱۰-۱- متغیر مستقل
در این پژوهش اندازه مؤسسه حسابرسی( AFS)به عنوان متغیر مستقل به کار رفته است.در این تحقیق برای اندازه گیری این متغیر اگر شرکتی از طریق سازمان حسابرسی، حسابرسی شود کد یک و اگر توسط مؤسسه حسابرسی، حسابرسی شود، کد صفر به آن تعلق میگیرد.
۳-۱۰-۲- متغیر وابسته
متغیر وابسته در این تحقیق مدیریت سود مبتنی بر نقدینگی میباشد.در این تحقیق این متغیر از طریق جمع سطوح غیر عادی جریان نقدی حاصل از عملکرد اجرایی و سطوح غیر عادی هزینه های تولید و سطوح غیر عادی هزینه های اختیاری به دست میآید که محاسبه هر کدام از این سطوح غیر عادی در بخش مدل های آماری پژوهش ذکر گردیده است.
۳-۱۰-۳-متغیر کنترلی
۳-۱۰-۳-۱- جریان نقدی عملکرد ها(CFO):
جریان نقدی مربوط به فعالیت های عملیاتی.
۳-۱۰-۳-۲-چشم انداز های رشد شرکت(Gwth):
از تقسیم ارزش بازار حقوق صاحبان سهام بر ارزش دفتری دارایی به دست میآید.
۳-۱۰-۳-۳-اندازه شرکت(Coysize):
با بهره گرفتن از لگاریتم طبیعی دارایی های کلی شرکت محاسبه می شود.
۳-۱۰-۳-۴-نسبت بدهی به دارایی(Lev):
از تقسیم بدهی کل بر دارایی کل به دست میآید.
۳-۱۱- روش تحقیق
کیفیت یک طرح تحقیقی به دو عامل روایی داخلی و خارجی بستگی دارد. روایی داخلی عبارت از تلاش برای برقراری رابطه ی صحیح بین متغیر مستقل و وابسته است. روایی خارجی، بیانگر میزان تعمیم پذیر بودن نتایج به نمونه ها و شرایط دیگر است. در این تحقیق برای افزایش کیفیت طرح تحقیق اقداماتی صورت گرفت. برای تقویت روایی داخلی، از روش تجزیه و تحلیل آزمون های داده های ترکیبی پنل –دیتا پس از انجام آزمون های پایایی استفاده شده است. مهمترین اقدام برای تقویت روایی خارجی، انجام نمونه گیری به صورت مرحله ای هدفمند میباشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و از حیث هدف کاربردی میباشد.
۳-۱۱-۱- داده های ترکیبی
در تحقیقات اقتصادی و مدیریت مالی از برخی از انواع روش های آماری برای تجزیه و تحلیل استفاده میشود. انتخاب نوع روش آماری برای تحلیل بستگی به نوع سنجش داده ها و اهداف کاربردی تحقیق موردنظر دارد. یکی از این روش ها، روش تجزیه و تحلیل داده های ترکیبی سری زمانی و مقطعی است که به عنوان روش کارا در تجزیه و تحلیل های کاربردی به کار می رود. داده های ترکیبی به یک مجموعه از داده ها گفته میشود که بر اساس آن مشاهدات به وسیله تعداد زیادی از متغیرهای مقطعی (N) که اغلب به صورت تصادفی انتخاب میشوند، در طول یک دوره زمانی مشخص (T) مورد بررسی قرار گرفته باشند. این N*T داده های آماری را داده های ترکیبی یا داده های مقطعی – سری زمانی مینامند. به عبارت دیگر، اگر ویژگی های داده های مقطعی برای دو سال بیشتر مورد بررسی قرار گیرند، ساختار شکل گرفته مشاهدات، مجموعه داده های ترکیبی یا مجموعه داده های طولی نامیده میشود. در روش تجزیه و تحلیل داده های ترکیبی ابتدا یک مقطع خاص (مثلاً شرکت، کشور یا منطقه) در نظر گرفته می شود و ویژگی های متغیرهای مربوط به تمامی مقطع دوره زمانی موردنظر T بررسی میشود. برابری تعداد داده ها در هر مقطع لازم نیست و همچنین میتوان متغیرهایی داشت که در یک مقطع برای دوره زمانی مورد بررسی ثابت باشند.
۳-۱۱-۱-۱- روش های مختلف داده های ترکیبی
مزیت استفاده از روش پانل افزایش قدرت آماری ضرایب در مقایسه با تجزیه و تحلیل مجزای داده های آماری به صورت سری های زمانی و مقطعی است. در این روش با در نظر گرفتن تغییرات متغیرها در هر مقطع و در هر زمان به صورت مشترک از تمامی داده های در دسترس استفاده می شود. بنابرین خطای مشاهدات کمتر میشود. نظر به اینکه با افزایش دامنه آمار اطلاعات، درجه آزادی افزایش مییابد برآوردها کاراتر خواهد بود.
۳-۱۱-۱-۱-۱- مدل اثرات ثابت
در این مدل ضرایب شیب بین واحدهای مقطعی (شرکت ها) ثابت بوده و لیکن عرض از مبدأ برای هریک متفاوت میباشد. در این مدل با وجود آنکه عرض از مبدأ برای هریک از شرکت ها متفاوت میباشند ولیکن در طول زمان ثابت بوده و تغییر نمیکند و به همین دلیل نیز به مدل اثرات ثابت معروف شده است.