فعالیت های آموزشی و مدرسه ای
نتایج حاصل از بررسی مدارس بلژیک نشان میدهد: مدارس نیاز دارند از برنامه های درسی آماده به سوی برنامه های درسی مدرسه محور حرکت کنند. با این همه، مدارس بلژیک در قبال چنین آزادی عملی دچار مشکل هستند؛ چون از آمادگی کافی برای تدوین برنامه های درسی مدرسه محور برخوردار نیستند.در مدارس این احساس وجود دارد که مقاصد تدوین شده بسیار مفصل بوده و الزاماًً باید محدود گردند
پشتیبانی خارجی
مدارس از طرف مناطق آموزش پشتیبانی هایی تعلیم و تربیتی دریافت میکنند. پشتیبانیهایی که از مدارس به عمل میآید، شامل آموزش ضمن خدمت ( ده نیم روز برای هر معلم ) و وب سایتی برای هر یک از موضوعات درسی است. خط مشی آموزش و پرورش شکل دهی خوشه های مدرسه را هدف قرار میدهد؛ منظور از این کار، ایجاد حس همیاری و کاستن از رقابت های غیرضروری بین مدارس است .
آلمان
خط مشی برنامه درسی
در آلمان مسئولیت آموزش و پرورش به عهده دولت های فدرال است. از میان دولت های فدرال، در این بررسی North – Rhine Westphalia (NRW) مورد بررسی قرار میگیرد. به دلیل عملکردهای ضعیف در آزمون های بینالمللی، نظیر TIMSS خط مشی برنامه درسی تغییرات شدیدی از نظام متمرکز به رویکرد غیرمتمرکز با استقلال مدارس را تجربه میکند. در این تغییر، اهداف نظام برنامه درسی پس از تدوین و تأیید جهت تأمین در اختیار مدارس قرار میگیرد تا آن ها با تدابیر خود برنامه درسی مشابهی را تدارک ببینند. جلوه های بارز خط مشی جدید برنامه درسی در NRWبه ترتیب زیر است:
برنامه درسی پایه مشترک مبتنی بر اهداف رسمی، برای موضوعات ریاضی، زبان آلمانی و زبان های خارجی (از سپتامبر سال ۲۰۰۴).
سنجش مبتنی بر مدرسه یا سنجش هماهنگ مدرسه ای جهت انتخاب موضوعات برای پایه های (۳،۷،۱۰ ،۱۱و۱۲).ازنوامبر سال (۲۰۰۴).
امتحانات سراسری در پایه چهارم و در پایان پایه نهم در راستای اهداف برنامه درسی پایه مشترک سال تحصیلی (۲۰۰۷ -۲۰۰۶) به بعد.
بازرسی مستقل مدارس، در حال حاضر نظام بازرسی مدارس تحت بازبینی است. در نظر است، بازرسی مدارس هم مبتنی بر عملکرد و هم ناظر بر بهبود باشد.
خط مشی برنامه درسی جدید نشان میدهد که در سطح مدارس برای اولویت گزینی آزادی عمل وجود دارد:
ارزشیابی درونی پیشرفت مدرسه از طریق دولت فدرال انجام می شود با این همه، به نظر میآید مدارس با انجام ارزشیابی درونی به دلیل کثرت وظایف مورد انتظار مشکل دارند. برخلاف انگلستان، در آلمان مدارس از حیث عملکرد رتبه بندی نمی شوند.
فعالیت های آموزشی و مدرسه ای
بررسی مدارس NRW نشان میدهد که:
مدارس در سنجش دانش آموزان اختیار کاملی دارند. در مدارس، برای آموزش متوسطه اول، امتحانات نهایی برگزار نمی شود. مدارس از نظر شیوه های دست یابی به مقاصد و نیز برقراری نظام سنجش متفاوت عمل میکنند،آزادی عملهای زیادی برای گزینش راه کارها وجود دارد، ولی مدارس از نحوه بازرسی اطمینان کامل ندارند (ویکیپدیا ، ۲۰۰۶).
پشتیبانی خارجی
پشتیبانی خارجیهای که از اجرای برنامه درسی به عمل میآید، توسط اداره امور مدارس عملی میگردد. این اداره در حال حاضر، خدماتی از برنامه ریزی درسی تا تضمین کیفیت را به مدارس ارائه میدهد. می توان گفت، این اداره به گونه ای نظیر دولت فدرال عمل میکند. از سوی اداره یاد شده، امکانات و برنامه های از پیش تدارک شده ای ارائه می شود. افزون بر این، از طرف اداره امور مدارس برای تسهیل کنندگان مدارس آموزش هایی داده می شود و از طریق وب سایتی با نام (خط یادگیری) “Learnline” برای معلمان، خدمات آموزشی و موضوعی ارائه می شود.
لهستان
خط مشی برنامه درسی
چندین دهه پیش نظام برنامه ریزی درسی کاملاً متمرکزی داشت. از اوایل دهه ۸۰ به این سو،خط مشی برنامه درسی از حالت متمرکز به غیرمتمرکز متمایل شد و اکنون برنامه ریزی به صورت غیرمتمرکز به انجام میرسد. چنین اصلاحاتی در فرایند برنامه ریزی درسی از سال ۱۹۹۸ عملی تر شده است و طی قانونی که در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است،مدارس در چارچوب برنامه درسی ملّی به تهیه برنامه درسی مدرسه ای اقدام میکنند. این جریان در لهستان به فرایند برنامه ریزی درسی دوقطبی مشهور شده است.
در سال ۲۰۰۰ نظام دوقطبی برنامه ریزی درسی به نظام سه قطبی تغییر رویکرد داد. بر اساساین نظام، برنامه های درسی مدارس در بستر برنامه درسی ملّی، همراه با برنامه های درسی چارچوب(معیار) تدارک می شود. برنامه درسی ملی از سال ۲۰۰۰ بر مبنای اهداف حیطه های فرهنگی بسته شده و موضوعات تلفیقی یا برنامه درسی متقاطع را اساس کار قرار میدهد. اهداف برنامه درسی ملّی ۵۰ تا ۷۰ درصد زمان آموزش اجباری را در بر میگیرد. برنامه های درسی چارچوب، دربرگیرنده محتوای تفصیلی هر موضوع بر سال تحصیلی است که حداقل زمان ممکن را شامل می شود. برنامه های درسی چارچوب به منظور کمک به مدارس و معلمان جهت تفسیر برنامه درسی ملی و به منظور اطمینان یافتن از کیفیت و همخوان آموزش در کشور عرضه میشوند.
در سال ۲۰۰۲ با روی کار آمدن دولت محافظه کار به جای دولت سوسیال لیبرال، باز هم در خط مشی برنامه درسی تغییراتی به وجود آمد. در این دوره، علی رغم پایبندی به برنامه ریزی درسی سه قطبی، مدارس موظف گردیدند، برنامه های درسی خود را بر مبنای برنامه درسی بازنگری شده ملّی آماده کنند. علاوه بر این، قانون برنامه های درسی چارچوب از اجباری به اختیاری تغییر یافت تا آزادی عمل بیشتری به وجود آید و به اختیارات حرفهای معلمان و مدارس افزوده شود.