۶۷
کل۰۲/۷۲۵۲/۹۱۸۳کلاول راهنمایی۵۰/۷۲۰۱/۱۰۱۲۱دوم راهنمایی۸۸/۷۰۳۷/۸۱۱۸سوم راهنمایی۸۴/۷۲۸۹/۸۱۱۵کل۰۷/۷۲۱۴/۹۳۵۴
جدول ۴-۸: نتایج تاثیرات بین گروهی برای خرده مقیاس مهارت اجتماعی مناسب
منبع واریانس
SS
Df
MS
F
P
جنسیت
۰۳/۲
۱
۰۳/۲
۲۴/۰
N.S.
پایه تحصیلی
۶۴/۲۴۹
۲
۸۲/۱۲۴
۴۸/۱
N.S.
جنسیت*پایه تحصیلی
۳۰/۱۵
۲
۶۵/۷
۰۹/۰
N.S.
نتایج جدول ۴-۸ نشان میدهد که بین دانش آموزان دختر و پسر در خرده مقیاس مهارت های اجتماعی مناسب تفاوت معنادار وجود ندارد (۲۴/۰F=). در پایه های مختلف تحصیلی نیز تفاوت معنادار نبود (۴۸/۱F=). همچنین، تعامل بین جنسیت و پایه تحصیلی معنادار نبود (۰۹/۰F=).
در جدول ۴-۹، میانگین و انحراف معیار نمرات دانش آموزان دختر و پسر به تفکیک پایه تحصیلی در این خرده مقیاس و در جدول ۴-۱۰ نتایج تاثیرات بین گروهی برای خرده مقیاس رابطه با همسالان ارائه شده است.
جدول ۴-۹: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی در خرده مقیاس رابطه با همسالان
جنسیت
پایه تحصیلی
میانگین
انحراف معیار
تعداد
پسر
اول راهنمایی
۲۹/۳۴
۲۲/۶
۶۵
دوم راهنمایی
۳۹/۳۴
۲۰/۶
۵۸
سوم راهنمایی
۱۶/۳۵
۵۰/۵
۴۸
کل
۵۷/۳۴
۰۰/۶
۱۷۱
دختر
اول راهنمایی
۷۳/۳۲
۳۲/۵
۵۶
دوم راهنمایی
۷۶/۳۳
۳۶/۵
۶۰
سوم راهنمایی
۳۲/۳۲
۱۲/۶
۶۷
کل
۹۲/۳۲
۶۴/۵
۱۸۳
کل
اول راهنمایی
۵۷/۳۳
۸۵/۵
۱۲۱
دوم راهنمایی
۰۷/۳۴
۷۷/۵
۱۱۸
سوم راهنمایی
۵۱/۳۳
۰۱/۶
۱۱۵
کل
۷۲/۳۳
۸۶/۵
۳۵۴
جدول ۴-۱۰ : نتایج تاثیرات بین گروهی برای خرده مقیاس رابطه با همسالان
منبع واریانس
SS
df
MS
F
P
جنسیت
۶۹/۲۴۵
۱
۶۹/۲۴۸
۲۲/۷
۰۰۸/۰
پایه تحصیلی
۴۷/۱۹
۲
۷۳/۹
۲۸/۰
N.S.
جنسیت*پایه تحصیلی
۴۱/۷۰
۲
۲۱/۳۵
۰۳/۱
N.S.
نتایج جدول ۴-۱۰ نشان میدهد که بین دانش آموزان دختر و پسر در خرده مقیاس رابطه با همسالان تفاوت معنادار وجود دارد (۰۰۸/۰P= و ۲۲/۷F=) بدین صورت که میانگین نمرات پسران در این خرده مقیاس بیشتر از میانگین دختران است (جدول ۴-۱۰). در پایه های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری بین نمرات دو جنس در خرده مقیاس رابطه با همسالان مشاهده نگردید. همچنین، اثر تعامل جنسیت و پایه تحصیلی بر این خرده مقیاس نیز معنادار نبود.
۴-۲-۵- سوال پنجم پژوهش
برای بررسی سوال پنجم پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین دانش آموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی از لحاظ تعامل رفتاری – عاطفی تفاوت وجود دارد؟ از تحلیل واریانس دو طرفه و از طرح ۳×۲ استفاده گردید.
در جدول ۴-۱۱، میانگین و انحراف معیار نمرات دانش آموزان دختر و پسر در این مؤلفه به تفکیک پایه تحصیلی و در جدول ۴-۱۲ نتایج تاثیرات بین گروهی برای مؤلفه تعامل رفتاری مقیاس تعامل دانش آموز ارائه شده است.
جدول ۴-۱۱: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی
در مولفه تعامل رفتاری
جنسیت
پایه تحصیلی
میانگین
انحراف معیار
تعداد
پسر
اول راهنمایی
۵۵/۳۱
۶۶/۴
۶۵
دوم راهنمایی
۱۲/۲۹
۶۶/۴
۵۸
سوم راهنمایی
۷۲/۳۱
۸۶/۴
۴۸
کل
۷۷/۳۰
۸۵/۴
۱۷۱
دختر
اول راهنمایی
۱۴/۳۱
۰۹/۵
۵۶
دوم راهنمایی
۸۱/۲۹
۲۵/۵
۶۰
سوم راهنمایی
۲۶/۲۸
۶۶/۴
۶۷
کل
۶۵/۲۹
۱۴/۵
۱۸۳
کل
اول راهنمایی
۳۶/۳۱
۸۸/۴
۱۲۱
دوم راهنمایی
۴۷/۲۹
۹۵/۴
۱۱۸
سوم راهنمایی
۷۱/۲۹
۰۶/۵
۱۱۵
کل
۱۹/۳۰
۰۲/۵
۳۵۴
-
- Alport ↑
-
- Sheldon ↑
-
- Milien ↑
-
- Rankin ↑
-
- Atkinson ↑
-
- Trait approach ↑
-
- McCrae & Costa ↑
-
- Cattlell’s 16 Factors ↑
-
- Ayzenk Three Factor ↑
-
- Five-Factor Model of Personality ↑
-
- Big five ↑
-
- Digman &Inoye ↑
-
- Neuroticism ↑
-
- Extraversion ↑
-
- Openness ↑
-
- Agreeableness ↑
-
- Conscientiousness ↑
-
- Topes & Christal ↑
-
- Saoiser ↑
-
- Clarck & Liuisly ↑
-
- Kemmelmeier, Danielson & Bastten ↑
-
- Barry, Lakey & Orehek ↑
-
- Wilson, Rholes, Simpson & Tran ↑
-
- Dorros, Hanzal & Segrina ↑
-
- Hay ,Parker & Asher ↑
-
- Matson ↑
-
- Busato, Prins, Elshout & Hamaker ↑
-
- Aynfanth, Sanchez & Rodriguez ↑
-
- Panozo & Akhyls ↑
-
- Marks ↑
-
- Vylk ↑
-
- Caspi , Chajet , Saporta & Beth -Marom ↑
-
- Fredricks, Blumenfeld, & Parks ↑
-
- Ferrer , Merchand & Kindermann ↑
-
- O’Farrell & Morrison ↑
-
- Structuralist perspective ↑
-
- Jonson & Vygotesky ↑
-
- Ford ↑
-
- Wilms ↑
-
- Apelton ↑
-
- Fredriks ↑
-
- Mac Farny & Mans ↑
-
- Heris ↑
-
- Skinner & Skemts ↑
-
- Skinner, Furrer, Marchand & Kindermann ↑
-
- Matson, Rotatori & Helsel ↑
-
- Ross ↑
-
- Digman ↑
-
- Goldberg ↑
-
- John ↑
-
- Wiggins & Pincus ↑
-
- Mayer ↑
-
- Klages ↑
-
- Bavmgartn ↑
-
- Edbert ↑
-
- Pervin & John ↑
-
- Correlation Matrix ↑
-
- Fisker ↑