۴-۲٫ توصیف متغیرها
۴-۲-۱٫ میانگین وانحراف استاندارد متغیرهای پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان
جدول زیر میانگین و انحراف معیار پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان را برای دو گروه شاهد و آزمایش نشان میدهد:
جدول۴-۱- میانگین و انحراف استاندارد متغیرها
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش
۴٫۵
۱٫۲
پیشرفت تحصیلی گروه شاهد
۵٫۲
۱٫۱
اضطراب امتحان گروه شاهد
۴٫۳
۱٫۴
اضطراب امتحان گروه آزمایش
۴٫۸
۱٫۳
ارقام جدول بالا نشان میدهد بالاترین میانگین مربوط به ” پیشرفت تحصیلی گروه شاهد ” است(۲/۵). در حالی که آزمودنی ها در ” اضطراب امتحان گروه شاهد ” کمترین نمره یعنی ۴٫۳ را کسب کردهاند. مقایسه انحراف استاندارد ها نیز حاکی از آن است که نمرات آزمودنی ها در ” پیشرفت تحصیلی گروه شاهد” دارای کمترین پراکندگی نسبت به دیگر مؤلفه ها است.
شکل ۴-۱٫ نمودار ستونی میانگین متغیرها
۴-۲ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻯ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ مدارس ابتدایی شهرستان ملایر ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻯ ﺍﺯ ﻫﻤﺔ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻤﻠﻰ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﺒﻮﺩ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻯ ﺗﺼﺎﺩﻓﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﺸﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻯ ﺗﺼﺎﺩﻓﻰ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﻃﻰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻯ، ﭼﻬﺎﺭ ﻛﻼﺱ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻛﻼﺱ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ۱۰۶ ﻣﺘﺸﻜﻞ ﺍﺯ ﻧﻔﺮ (ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻳﺎﻓﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﻤﮕﻦ ﺗﺮ ﻛﺮﺩﻥ ۵۲) ﻧﻔﺮ (ﻭ ﺩﻭ ﻛﻼﺱ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻮﺍﻩ ۵۴) ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﻤﺘﺎﺳﺎﺯﻯ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻤﺮﻩ ﺩﺭﺱ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﺎﻝ ﻫﻤﮕﻨﻰ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻛﻼﺱ ﻓﺮﺍﻫﻢ ً ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
۴-۳ ﺭﻭﺵ ﭘﮋﻭﻫﺶ
ﺭﻭﺵ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺷﺒﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺠﺰﺍ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﺟﺮﺍ، ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎﻯ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ، ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ، ﻫﺪﻑ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ، ﻭﻳﮋﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ ﻭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ ﺩﺭ ﺩﺭﺱ ﻋﻠﻮﻡ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ. ﺿﻤﻦ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﻰ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻰ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ، ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻥ ﻃﺒﻖ ﻧﻤﺮﻩ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ ﻣﻌﺪﻝ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻨﺪﻯ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮﻡ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻰ ﻭ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻯ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻯ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮﻩ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻯ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻌﻠﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺩﻯ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﻮﺍﻝ ﻳﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎﻯ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍ ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺎﻳﺎﻧﻰ، ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎﻯ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﮔﺮﻭﻩ ﭘﺎﺳﺦ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﻛﻪ ﺣﻴﻦ ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ، ﻧﻘﺶ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻰ ﻓﺮﺩﻯ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﺮﺧﺸﻰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭼﻬﺎﺭﻡ، ﻳﻚ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺟﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭﺗﺤﻠﻴﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻯ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻮﺻﻴﻔﻰ (ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻣﻌﻴﺎﺭ (ﻭ ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻰ) ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻩ )ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ.
۴-۴ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ
ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻨﺠﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺩﺭﺱ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺍﻯ، ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ۲۰ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﺔ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺭﻭﺍﻳﻰ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ،(۰ =ﻏﻠﻂ ۱ = ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻮﺩ) ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻧﻬﺎ، ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺑﻴﻨﻰ ﻣﺠﺪﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺩﻗﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺁﺯﻣﻮﻥ، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﺔ ﻣﺤﻘﻖ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻰ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻟﻔﺎﻯ ۳۰ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ. ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪ ٪۷۸ ﻛﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ :ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ۲۵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ (۱۳۷۵ ) ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻤﻰ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ، TAI ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ۲ = ﮔﺎﻫﻰ ﺍﻭﻗﺎﺕ ،۱ = ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ،۰ = ﻛﻪ ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻰ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻳﻚ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺍﻯ) ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻓﺮﺩ ﻧﻤﺮﻩ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﺪ، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ (۳ = ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻤﻰ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ، ) ۰/۹۴ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ. ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻰ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻨﺠﺶ ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﺁﻟﻔﺎﻯ ﻛﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ (۱۳۷۵٫ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ٪۷۳ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﻟﻔﺎﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
آزمون کولموگروف- اسمیرنف (K-S)
مناسب ترین روش بررسی نرمال بودن داده ها استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف است تا از نرمال بودن داده ها اطمینان بیشتری حاصل گردد. برای بررسی نرمال بودن داده ها، فرض صفر مبتنی بر اینکه توزیع داده ها نرمال است در سطح اطمینان ۹۵% سنجیده می شود. بنابرین اگر آماره آزمون بزرگتر مساوی ۰٫۰۵ به دست آید، در این صورت دلیلی برای رد فرض صفر مبتنی بر اینکه داده نرمال است، وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر توزیع داده ها نرمال خواهد بود. برای آزمون نرمالیته فرضهای آماری به صورت زیر تنظیم میشود:
H0: توزیع داده های پژوهش نرمال است
H1: توزیع داده های پژوهش نرمال نیست
جدول ۴-۲ نتایج آزمون K-S در مورد داده های پیش آزمون و پس آزمون ارائه شده است.
جدول ۴-۲٫ نتایج آزمون K-S برای سوالات پرسشنامه
متغیر
آماره K-S
تعداد
سطح معناداری
پیش آزمون
۱٫۲۴۶
۵۴
۰٫۰۹۰
پس آزمون
۱٫۰۴۷
۵۲
۰٫۲۲۳