نیاز آموزشی عبارت است از مهارت، دانش و توانایی که افراد واجد آن نیستند و برای آنکه کار خود را به صورت موفقیت آمیزی انجام دهند ضروری است
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دست یابی به سرمایه انسانی، و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به عنوان دو مزیت رقابتی سازمانها قلمداد می شود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمان نمایان شده استشناخت و تحلیل اثر بخش نیازهای آموزشی، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق استهدف از نیاز سنجی فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی، ارزیابی و سنجش، پاسخگو و مسئول کردن مؤسسات و نظام های آموزشی، تشخیص یا شناسایی ضعف ها و مسایل و مشکلات اساسی سازمان یا نظام آموزشی، رشد و توسعه سازمان و دانش آموزان و استفاده ی بهینه از منابع و امکانات می باشد۵اسمائیلی۱۳۸۶نیازسنجی آموزش کارکنان با الگوی دلفایهدف از نیاز سنجی فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی، ارزیابی و سنجش، پاسخگو و مسئول کردن مؤسسات و نظام های آموزشی، تشخیص یا شناسایی ضعف ها و مسایل و مشکلات اساسی سازمان یا نظام آموزشی، رشد و توسعه سازمان و دانش آموزان و استفاده ی بهینه از منابع و امکانات می باشد۶شعبانی۱۳۸۴مهارت های آموزشی روش ها و فنون تدریسیک مدل مناسب باید هدف، قلمرو، روش ها و رویه های اجرایی و سایر ابعاد لازم جهت انجام یک پروژه ی نیاز سنجی آموزشی را مشخص و معین کند۷عطاران۱۳۸۲دغدغه های فن آوریاستفاده از کامپیوتر میتواند به درک کودک از خود و جامعه پذیری وی کمک نماید.
جمع بندی پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
ردیف
نویسنده
سال
عنوان پژوهش
نتیجه
۱
برون
۲۰۰۲
یک مطالعه به روش دلفی در مورد اولویت های پژوهشی پرستاران اروپا
نیاز سنجی حداکثر استفاده از منابع موجود در جهت تحقق هدف های مهم و با ارزش را امکان پذیر میسازد
۲
اسمردون و دیگران
۲۰۰۲
ابزاری بررای معلمان در قرن ۲۱: گزارشی در مورد استفاده ی معلمان از تکنولوژی
در کشور های توسعه یافته که از امکانات خوبی برای استفاده از تکنولوژی و فناوری اطلاعات بهره میبرند نیز ایجاد مهارت برای استفاده از منابع تکنولوژی و فناوری اطلاعات در اولویت قرار داشته و با وجود گذراندن دوره های مختلف هنوز در استفاده از آن مشکل داشته اند
ابزاری بررای معلمان در قرن ۲۱: گزارشی در مورد استفاده ی معلمان از تکنولوژی
در کشور های توسعه یافته که از امکانات خوبی برای استفاده از تکنولوژی و فناوری اطلاعات بهره میبرند نیز ایجاد مهارت برای استفاده از منابع تکنولوژی و فناوری اطلاعات در اولویت قرار داشته و با وجود گذراندن دوره های مختلف هنوز در استفاده از آن مشکل داشته اند
شاخص های علم و مهندسی
معلمانی که احساس آمادگی بهتری دارند بیشتر کسانی هستند که از منابع تکنولوژی و فناوری اطلاعات برای طیف وسیعتری از فعالیت ها، شامل ”تولید مواد آموزشی، فراهم کردن مدل طرح های درس و پژوهش کردن در مورد روش های مؤثر و ارتباط پیدا کردن با همکاران و والدین” بیشتر استفاده کردهاند
استفاده از کامپیوتر و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضیات، خواندن، و نوشتن
یکپارچه سازی تکنولوژی و فناوری اطلاعات همراه با آموزش در پایه های اولیه محتمل تر است زیرا معلمین بر توسعه ی مهارت های اولیه تأکید دارند
ابزاری بررای معلمان در قرن ۲۱: گزارشی در مورد استفاده ی معلمان از تکنولوژی.
ریاضیات سوم بینالمللی و مطالعات علمی
. فاصله های اولیه بین مدارس پیشرفته تر و ضعیف تر و در بین مدارس مناطق مختلف در زمینه ی آماده سازی برای کاربرد تکنولوژی و فناوری اطلاعات در حال کاهش یافتن است
-
- Need ↑
-
- Need Assessment ↑
-
- Training ↑
-
- Training needs assessment ↑
-
- Burrton and Merrill ↑
-
- Educational needs ↑
-
- Skill ↑
-
- Technology ↑
-
- Technological skills ↑
-
- Need ↑
-
- Educational Need ↑
-
- Knowledge ↑
-
- Skill ↑
-
- Behavior ↑
-
- Normative Needs ↑
-
- Felt Needs ↑
-
- Expressed Needs ↑
-
- Demand ↑
-
- Comparative Needs ↑
-
- Anticipated needs ↑
-
- Needs of critical events ↑
-
- Needs Assessment ↑
-
- Educational Needs Assessment ↑
-
- Technique ↑
-
- Technology ↑
-
- Techne ↑
-
- Logic ↑
-
- Arche ↑
-
- cutting-edge ↑
-
- Delphi Technique ↑
-
- Fishbowl Technique ↑
-
- Telstar Technique ↑
-
- Critical Incident Technique ↑
-
- Error Analysis ↑
-
- Job Analysis ↑
-
- Validity ↑
-
- Reliability ↑
-
- Nominal Groups ↑
-
- Interview ↑
-
- Observation ↑
-
- Impact ↑
-
- Changablility ↑
-
- Accessablility ↑
-
- Resource Feasibility ↑
-
- word ↑
-
- Powerpoint ↑
-
- Excel ↑
-
- Access ↑
-
- کتاب اول: نیازسنجی در برنامه های آموزش و ارتقای سلامت ↑
-
- Multi Media ↑
-
- Online ↑
-
- general ↑
-
- Local Area Network ↑