۲- ب) روایی ملاکی :روایی ملاکی عبارت است از کارآمدی یک ابزار اندازه گیری در پیشبینی رفتار یک فرد در موقعیت های خاص. برای این منظور عملکرد هر فرد در آزمون با یک ملاک مقایسه میشود. به عبارت دیگر اعتبار ملاکی یک ابزار اندازه گیری عبارت است از همبستگی بین نمرات آزمون و نمره ملاک(دلاور،۱۳۸۹).
در این تحقیق با توجه به نظر مشاور آماری از روایی (اعتبار )محتوایی استفاده می شود . زیرا این روش نسبت به روش تعیین اعتبار ملاکی آسان تر است و ریسک رسیدن به هدف نیز پایین تر میآید بدین منظور پرسشنامه به همراه سوالات تحقیق در اختیار استاد محترم راهنما و مشاور آماری قرار داده شد. و پس از تأیید اجرا شد.
.پایائی[۱]:
ثبات در کیفیت اصطلاحات جمع آوری شده در طول زمان را پایائی گویند به عبارت سادهتر اینکه اگر پرسشنامه را دوباره توزیع کنیم همان نتایج قبلی را به دست میآوریم. قابلیت اعتماد در یک آزمون میتواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده میشود. از آن جمله میتوان به الف) اجرای دوباره (روش بازآزمایی) ، ب) روش موازی (همتا) ، ج) روش تصنیف (دو نیمه کردن) ، د) روش کودر- ریچاردسون و استفاده از فرمول کرونباخ اشاره کرد.
الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی: این روش عبارت است از ارائه یک آزمون بیش از یک بار در یک گروه آزمودنی تحت شرایط یکسان. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، ابتدا ابزار اندازه گیری بر روی یک گروه آزمودنی اجرا شده و سپس در فاصله زمانی کوتاه دوباره در همان شرایط، آزمون بر روی همان گروه اجرا میشود. نمرات به دست آمده از دو آزمون مورد نظر قرار گرفته و ضریب همبستگی آن ها محاسبه میشود. این ضریب نمایانگر قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار است. روش بازآزمایی برای ارزیابی ثبات مؤلفه های یک ابزار اندازه گیری به کار میرود ولی با این اشکال نیز روبه رو است که نتایج حاصله از آزمون مجدد میتواند تحت تاثیر تمرین (تجربه) و حافظه آزمودنی قرار گرفته و بنابرین منجر به تغییر در قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری گردد.
ب) روش موازی یا استفاده از آزمون های همتا: یکی از روش های متداول ارزیابی قابلیت اعتماد در اندازه گیری های روانی- تربیتی استفاده از آزمون های همتا است که شباهت زیادی با یکدیگر دارند ولی کاملا یکسان نیستند.ضریب قابلیت اعتماد بر اساس همبستگی نمرات دو آزمون همتا به دست میآید. خطاهای اندازه گیری و کمبود یا عدم وجود همسانی میان دو فرم همتای آزمون (تفاوت در سوالات یا محتوای آن ها) قابلیت اعتماد را کاهش میدهد.ممکن است فرم های همتا به طور همزمان ارائه نگردد. در این صورت قابلیت اعتماد هم شامل ثبات و همسانی میشود. اگر فاصله اجرای فرم های همتا زیاد باشد و تغییراتی در ضریب قابلیت اعتماد مشاهده گردد، ممکن است که این تغییر مربوط به عوامل فردی (آزمودنی ها)، همتا نبودن آزمون ها و یا ترکیبی از هر دو باشد
ج) روش تنصیف (دو نیمه کردن): این روش برای تعیین هماهنگی درونی یک آزمون به کار میرود. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، سوال های (اقلام) یک آزمون را به دو نیمه تقسیم نموده و سپس نمره سوال های نیمه اول و نمره سوال های نیمه دوم را محاسبه میکنیم. پس از آن همبستگی بین نمرات این دو نیمه را به دست میآوریم. ضریب همبستگی به دست آمده برای ارزیابی قابلیت اعتماد کل آزمون مورد استفاده قرار میگیرد.
د) روش کودر- ریچاردسون: کودر و ریچاردسون دو فرمول را برای محاسبه هماهنگی درونی آزمون ها ارائه نموده اند.
ه) روش آلفای کرونباخ: یکی دیگر از روش های محاسبه قابلیت اعتماد استفاده از فرمول کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری میکند به کار می رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال میتواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد
که در آن J تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.۲ Sj واریانس زیر آزمون S2. واریانس کل آزمون میباشد
در این تحقیق با توجه به استفاده از مقیاس لیکرت در پرسشنامه و سهولت به کار گیری از نرم افزار SPSS و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده میگردد.علت استفاده از آلفای کرونباخ به سبب رتبه ای بودن مقیاس پرسشنامه و همینطور استفاده از طیف ۵ گزینه ای لیکرت میباشد.
۳-۸-روش تجزیه وتحلیل داده ها
در این تحقیق ازفراوانی و درصد فراوانی به کمک جداول و نمودارها به توصیف نمونه ها پرداخته شد و سپس با بهره گرفتن از میانگین و انحراف معیار داده های به دست آمده به تفکیک هر متغیر مورد توصیف قرار گرفتند، در ادامه به منظور تحلیل داده ها و پاسخگویی به فرضیه های مشخص شده تحقیق با توجه به گروه نمونه و مقیاس داده ها از آزمونt تک نمونه ای استفاده شد؛ یک آزمون آماری است که مواقعی به کار میرود که بخواهیم مقادیر متغیرها را آزمون نماییم که آیا وجود این مقادیر تصادفی بودهاند و یا نه واقعا این مقادیر تاثیر گذار هستند. همچنین، برای رتبه بندی کردن متغیرها از آزمون فریدمن استفاده میگردد.آزمون فریدمن یک آزمون ناپارامتری، معادل آنالیز واریانس با اندازه های تکراری (درون گروهی) است که از آن برای مقایسه میانگین رتبه ها در بین K متغیر (گروه) استفاده میکنیم(کرامر،۲۰۰۴). علاوه بر آزمون فریدمن می توان از آرمون (نست)برابری کوکران نیز استفاده کرد به سبب آنکه میزان توان آزمون فریدمن بالاتر است در این تحقیق از آزمون فریدمن استفاده میگردد(مومنی،۱۳۹۳).
فصل چهارم
داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها
۴-۱مقدمه
در این فصل ابتدا با بهره گرفتن از آزمون کرونباخ پایایی پرسشنامه مورد ملاحظه قرار گرفت و سپس ، فراوانی و درصد فراوانی و به کمک جداول و نمودارها نمونه ها مورد توصیف قرار گرفتند و در ادامه شاخص های مرکزی و پراکندگی ارائه شد، سپس برای نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده گردید.و در ادامه با بهره گرفتن از آزمون t تک گروه ها فرضیه های مورد بررسی قرار گرفتند.
۴- ۲ بررسی تعیین پایایی پرسشنامه
جدول (۴-۱) : پایایی پرسشنامه بر اساس ۷ عامل
گویه پرسشنامه
تعداد پرسشهای پرسشنامه
نعداد نمونه آماری
میزان آلفای کرونباخ
مشکلات ناشی از ساختار و قوانین
۴
۳۰
۷۵۵/۰
مشکلات ناشی از کارفرما
۲
۳۰
۸۸۷/۰
نواقص مطالعه در طراحی
۳
۳۰
۸۳۷/۰
مشکلات مالی
۲
۳۰
۷۵۱/۰
مشکلات ناشی از پیمانکاران
۲
۳۰
۷۶۱/۰
مشکلات ناشی از عدم انگیزش
۳
۳۰
۸۸۹/۰