۲-۱۸- بررسی انواع روش های تامین مالی در ورزش
تامین مای در ورزش بر اساس یافته های آقای استوارد[۳۲] در سال ۲۰۰۷ به دو دسته ی ۱- سرمایه ایی۲- بازگشتی تقسیم میگردد در ادامه به توضیح هریک از این موارد بعلاوه بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت.
۲-۱۸-۱- تامین مالی سرمایه ای
تامین مالی سرمایه پولی است که سرمایه را از دارایی ها تامین میکند و می تواد از منابع زیر ایجاد شود:
۲-۱۸-۱-۱- بخشش های(هدایا) دولت[۳۳]
که ممکن است مرکزی[۳۴] ، ایالتی[۳۵] یا محلی[۳۶] باشد. تامین مالی ممکن است تحت شرایط خاصی ایجاد شود مثل تطابق با الزامات سیاسی خاص یا فعالیت درون چارچوب قانونی.
۲-۱۸-۱-۲-وام ها و قرض ها[۳۷]
که ممکن است کوتاه مدت باشند.( تا یک سال ) یا بلند مدت باشند( تا ۲۰ سال) وام ها یاقرض ها ممکن است به عنوان تامین مالی بدهی[۳۸] شناخته شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آن پول نقد آماده ایی را برای سرمایه گذاری بر روی تسهیلات فراهم میکند و درآمدی برای تولیدکردن دارایی هاست. از طرفی دیگر ، آن ممکن است بار بهره [۳۹]را موجب شود. و ممکن نیست همیشه درآمد زایی داشته باشد.
۲-۱۸-۱-۳- انتشار سهام جدید[۴۰]
یا یک شناوری عمومی[۴۱] که به عنوان تامین مالی صاحبان سهام [۴۲]شناخته می شود.برعکس قرض گرفتن پرداخت بار بهره یا بازپرداخت اصل پول را به قرض دهند تحمیل نمی کند. به هر حال ، کنترل را به سهامدار تحویل میدهد و یک انتظاری وجود دارد که یک سودی باید پرداخت شود.
۲-۱۸-۱-۴- درآمدهای تقسیم نشده ( د رآمدهای نگهداری شده ) [۴۳]
پولی است که دومرتبه سرمایه گذاری در سازمان ورزشی شده است. نکته ای که باید به آن توجه کرداین است که پرداخت بهره ای ندارد و کنترل در زمانی که سرمایه مورد استفاده قرار میگیرد، حفظ می شود. برای سازمان های ورزشی غیر انتفاعی[۴۴] ، نگهداری درآمدها واجب و ضروری است، ازآنجایی که آن یک الزام قانونی است.
۲-۱۸-۲- تامین مالی بازگشتی [۴۵]
شامل پولی است که فعالیت های روزانه را تامین مالی میکند. که از منابع متعددی میآید که وابسته به نوع سازمان ورزشی است.
۲-۱۸-۲-۱- حق عضویت[۴۶]
که ممکن است جوان بالغ[۴۷] ، عضو پیوسته[۴۸] ، فامیل یا دسته بندی های مشابه باشد. نکته ای که اینجا باید به آن توجه کرد این است که آن ها اغلب صادقانه خویشاوند پایدار محسوب میشوند و بنابرین یک منبع نقد فوری محسوب میشوند. اعضا همچنین یک عملکرد بازاریابی را به وسیله ی ایجاد کردن یک پایگاه مشتری مرکزی[۴۹] ارائه میکنند.
۲-۱۸-۲-۲- هزینه ی ورود تماشاچیان[۵۰]
شامل دستههایی از جوانان بالغ ، فامیلان ، گروههای خاص ، حق بیمه [۵۱]، می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد، زمانی که درجه ی بالایی از انعطاف وجود دارد، به دلیل تغییر الگوی حضور[۵۲] و تفاوت هایی در برنامه های بازی ها مجبور میشویم تنوع زیادی هم وجود داشته باشد.
۲-۱۸-۲-۳- تسهیلات شرکتی[۵۳]
شامل صندوق ها[۵۴] و میزبانی ها(مهمانوازی)[۵۵].نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سرمایه زیادی نیاز است اما نقاط قوتی وجود دارد که ارتباطات تجاری ایجاد می شود و می تواندحق اجاره ایی بیمه[۵۶] هزینه شده باشد.
۲-۱۸-۲-۴- حق الزحمه ی بازیکنان [۵۷]و هزینه هایی شامل حق وردی ها[۵۸] ( ورودی ها ) ، اجاره ی تجهیزات[۵۹]
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که درآمد وابسته به تقاضا است و کاربر به خاطر تجربه اجرت میگیرد.
۲-۱۸-۲-۵- اقدامات افزایش سرمایه ایی خاص [۶۰]
از دیگر منابع تامین مالی بازگشتی است که ممکن است شامل حراج[۶۱] ، فروش چیزها ی بی اهمیت و…باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بار بر روی کارمند و اعضایی است که ترتیباتی میدهند و به امور رسیدگی میکنند.به هر حال ، این دسته از وقایع ممکن است از طریق بالابردن نرخ اجناس[۶۲] درآمد زا و سودآور باشد.
۲-۱۸-۲-۶- لاتاری و قمار[۶۳]
مثل بخت آزمایی، شراب خواری، ماشین های قمار و…نکته ی مهم این است که اجازه نیاز است و اغلب الزام است. حاشیه سود پایین است و رقابت سخت از دیگر طرف های دعاوی وجود دارد.
۲-۱۸-۲-۷- تجارت [۶۴]
مثل خاطرات [۶۵]، شال گردن ، تی شرت ها ، ژاکت ها ، تجهیزات چاپ[۶۶] . نکته ی مهم این است در حالی که میتواند یک افزایش کوتاه مدتی بر درآمد داشته باشد آن میتواند غیر مسطح[۶۷] همراه با افت[۶۸] در زمینه ی موفقیت باشد.
۲-۱۸-۲-۸- حامیان مالی و پشت نویسی [۶۹]
از دیگر منابع خوب هستند که ممکن شامل اسم شب ها ، شرکا، نشان ها ، پشت نویسی محصولات، معاملات مخالف باشد. به هر حال ممکن است سازمان کنترل خود را از دست بدهد و وابسته به درآمد حامیان مالی باشد و به وسیله ی تقاضا های شرکا متفاوت است.
۲-۱۸-۲-۹-کترینگ [۷۰]
ممکن ست شامل غذا ها یا نوشیدنی هایی می شود که همان جا سرو می شود و یا برده می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آن کاربر[۷۱] است اما به خاطر اینکه یک محیط غیر رقابتی ارائه میکند، حاشیه سود بالایی را حفظ خواهدکرد.
۲-۱۸-۲-۱۰- حق پخش رسانه[۷
۲]
مثل تلویزیون و رادیو و اخیراً بیشتر اینترنت و حق جریان تلفن[۷۳] همراه است. نکته ایی که باید توجه شود این است که آن را به بر ورزش های حرفه ای بر مبنای شنوندگان زیاد متمرکز شود و ممکن است با بیشتر مؤسسات ورزشی و باشگاه ها غیر مرتبط باشد.در همین زمان آن ممکن است منبع درآمدی بزرگ و منحصر به فردی برای لیگ های ورزشی حرفه ای باشد.
۲-۱۸-۲-۱۱- درآمد سرمایه ای[۷۴]
مثل بهره به دست آمده و سودهای سهام : به هر حال نکته این است که قیمت های سهام میتواند در کوتاه مدت تغییر کند، و زیان میتواند به خاطر سطح ریسک ایجاد شود . بعلاوه نرخ سود ممکن است پایین باشد.
۲-۱۸-۲-۱۲- بخشش های دولت[۷۵]
ممکن مرکزی ، یا ایالتی یا محلی باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اغلب در ورزش های مختلف متفاوت است و سال به سال متفاوت است و مثل بودجه ی سرمایه ایی دولت باید شرایط خاص ایجاد شود. (استوارد[۷۶]،۲۰۰۷ : ۲۵-۲۰)
۲-۱۹- تامین مالی باشگاه های فوتبال