-
- اهدف تحقیق:
اهداف این پایان نامه بر اساس فرضیاتی که برای این تحقیق شده است به شرح زیر است:
-
-
-
- تحلیل موقعیت و وضعیت شرکت های بیمه خصوصی فعال در ایران
-
- تحلیل موقعیت و وضعیت شرکت های بیمه دولتی فعال در ایران
-
- شناخت شاخص های مشترک و وزن دهی شاخص های مورد نظر
-
- تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی موفقیت
-
- مقایسه شرکت های بیمه دولتی وخصوصی و شناخت موفق ترین گروه از منظر استراتژیکی
- تحلیل استراتژیک و آسیب شناسی شرکت بیمه برتر خصوصی و شرکت بیمه برتر دولتی بر اساس نقاط قوت و ضعف داخلی
-
- فرضیات تحقیق:
-
۱٫۶٫۱ فرضیه اصلی:
شرکت های بیمه خصوصی در تدوین استراتژی رقابتی خود میتوانند موفق تر از شرکت های دولتی عمل کنند.
-
-
-
- فرضیه های فرعی:
-
-
-
- شرکت های خصوصی در استفاده از فرصت های محیطی برای تدوین استراتژِی رقابتی میتوانند بهتر عمل کنند.
-
- شرکت های خصوصی میتوانند پاسخ بهتری به تهدید های محیطی در تدوین استراتژِی رقابتی دهند.
-
- شرکت های خصوصی در استفاده از نقاط قوت داخلی برای تدوین استراتژی رقابتی میتوانند بهتر عمل کنند.
- شرکت های خصوصی میتوانند پاسخ بهتری به نقاط ضعف داخلی در تدوین استراتژی رقابتی دهند.
۷٫۱ روش انجام تحقیق:
با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای، چارچوب نظری تحقیق تکمیل و سپس متغیر های تشریح کننده هر یک از این چهارعامل ( نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید ها) در شرکت های بیمه خصوصی و دولتی مقایسه خواهد شد.
هم چنین از اطلاعات میدانی، تکنیک های کسب اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه با مدیران خبره برای بررسی فرضیهها استفاده می شود.
۱٫۷٫۱ روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق:
تحقیق از نظر شیوه انجام، پیمایشی است و به دنبال مقایسه جامعه و انجام تحلیل اکتشافی است.
۲٫۷٫۱ روش تحقیق از نظر ماهیت و اهداف:
تحقیق حاضر از حیث هدف از نوع علمی-کاربردی می باشدکه با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده ، برای رفع نیازمندی های بشر به کار برده می شود.
۳٫۷٫۱ متغیر های تحقیق و تعریف عملیاتی متغیر مستقل و وابسته:
تمام متغیر هایی که بیان گر نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های شرکت های بیمه است، نقش متغیر مستقل را ایفا میکند، که پس از انجام مطالعات مربوط به ادبیات موضوع استخراج خواهند شد.
تدوین استراتژی نقش متغیر وابسته را ایفا میکند.
۴٫۷٫۱ قلمرو زمانی و مکانی
قلمرو مکانی تحقیق، تهران و قلمروزمانی نیز زمستان سال۱۳۸۹ است.
۵٫۷٫۱جامعه آماری با ذکر دلیل:
در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه شرکت های بیمه بخش خصوصی و بخش دولتی که در مجموع ۱۵ شرکت را تشکیل میدهند.
۶٫۷٫۱ روش نمونه گیری با ذکر دلیل:
با توجه به اهمیت مسئله و نقش آن در توسعه اقتصادی، تمام عناصر جامعه سرشماری میشوند.
۷٫۷٫۱ روش گردآوری اطلاعات:
در ابتدا با انجام مطالعات کتابخانه ای کتاب ها، مقالات و سایت های معتبر به تدوین چارچوب نظری تحقیق پرداخته می شود. سپس با مراجعه به شرکت های بیمه و با کمک پرسشنامه و انجام مصاحبه، اطلاعات مربوط به هر یک هر شرکت های بیمه جمع آوری می شود
۸٫۷٫۱ معرفی منابع جمع آوری داده:
با توجه به ماهیت تحقیق و علمی- کاربردی بودن آن، منابع جمع آوری داده ها شامل مصاحبه با مدیران ارشد شرکت های بیمه، پرسشنامه و بررسی مدارک و مستندات شرکت های بیمه هر دو بخش خصوصی و دولتی است.
بنابرین می توان موارد زیر را به عنوان منابع جمع آوری داده معرفی کرد:
-
- مدیران شرکت های بیمه
-
- بررسی پرتفوی شرکت های بیمه
-
- بررسی ترازنامه و صورت های مالی شرکت های بیمه
-
- قوانین بیمه و مصوبات شواری عالی بیمه
- بررسی سایر منابع و مستندات مربوط
۹٫۷٫۱ تعریف روش سنجی روایی ابزار جمع آوری داده:
مقصود از روایی ابزار جمع آوری داده ها، این است که مشخص شود تا چه حد ابزار اندازه گیری، خصیصه مورد نظر را می سنجد. روش های مختلفی برای برای اندازه گیری قابلیت اطمینان وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به آزمون مجدد، آلفای کرونباخ و روش موازی اشاره کرد. در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ برای تعیین روایی پرسشنامه استفاده می شود. آلفای کرونباخ یکی از متداول ترین روش های اندازی گیری اعتماد پذیری پرسشنامه هاست. این ضریب برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش ها، عقاید و … به کار می رود.آلفای کرونباخ هماهنگی درونی پرسشنامه را اندازه گیری میکند. به طور معمول اگر مقدار آن بیشتر از ۷۰ درصد باشد، قابل قبول است. ( ساروخانی، ۱۳۸۴)
-
- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح:
واژه های کلیدی این پایان نامه شامل استراتژی، عوامل درونی،نقاط قوت، نقاط ضعف، عوامل بیرونی، فرصت، تهدید ، بیمه ، آسیب شناسی میباشد.
۱٫۸٫۱ استراتژی:
” استراتژی عبارت است از برنامه های مدیران ارشد برای دست یابی به نتایجی که با رسالت و اهداف سازمان سازگار باشد.” (مینتزبرگ[۱]، آلستراند[۲]، لمپل[۳]،۱۳۸۴)
شناخت بیشتر و دقیق تر استراتژی تنها بااین تعریف امکان پذیر نیست. استراتژی به چند تعریف نیاز دارد که پنج تعریف از میان این تعریف ها خاص میباشند. اولین تعریف از استراتژی برنامه[۴] یا چیزی معادل آن یعنی جهت، مسیر یا خط مشی آینده و یا راهی به سوی دور دست خواهد بود. (مینتزبرگ ، ۱۹۸۷)